Nezapomeň na okurku! Nový učební obor připraví studenty na práci ve fastfoodu
Už příští rok se na Střední škole technické a gastronomické v Blansku na jižní Moravě otevře nový studijní obor. Učně bude připravovat na práci ve fastfoodové gastronomii. Na podobě nového oboru spolupracovala škola s fastfoodovým řetězcem McDonald‘s. V rámci studia tak budou učni moci absolvovat placenou praxi v nejznámější hamburgerové restauraci na světě.
V pilotním ročníku plánuje škola přijmout 12 žáků. „Studenti nového oboru získají velké množství praktických znalostí a schopností pro řízení lidských zdrojů a podniku jako jsou schopnost efektivního plánování času i zásob, efektivní komunikace na pracovišti, týmovou spolupráci, zodpovědnost a spolehlivost nebo také rozvoj motivace a angažovanosti lidí ve svém týmu,“ sdělila pro server iDNES.cz ředitelka PR a komunikace McDonald’s pro Česko a Slovensko Jitka Pajurková.
Absolventi oboru získají výuční list, a kromě toho budou moci hned nastoupit na hlavní pracovní poměr do McDonald‘s na vedoucí pozice jednotlivých úseků restaurace.
Praxi si během studia odbydou v jedné z brněnských poboček „Na nové studenty se moc těšíme. Moje provozovna se poprvé zapojí do školních osnov. Jsem rád, že mohu být u toho, když soukromý sektor podpoří veřejné školství,“ okomentoval projekt franšízant Petr Štefek.
Od spolupráce s McDonald‘s si jihomoravská škola slibuje, že přispěje ke zvýšení prestiže učňovských oborů. Konkrétně o gastronomické obory totiž klesá v posledních letech zájem. „Novým zaměřením oboru rozšiřujeme možnosti našich žáků a obecně zvyšujeme zájem o učňovské školství, které je neprávem podceňované,“ vysvětlil ředitel školy Pavel Dvořáček.
Zároveň by spolupráce se soukromým sektorem mohla přispět k snížení nezaměstnanosti – právě mezi učni je největší procento nezaměstnaných. Projekt proto uvítalo i Sdružení učňovských zařízení ČR, které doufá, že spolupráce školy a McDonald’s povede k příznivějším číslům. „Větší spolupráce škol a podniků je naším dlouhodobým cílem. Jen touto cestou se vzdělávání přiblíží praxi a stoupne konkurenceschopnost absolventů na trhu práce,“ řekl místopředseda a tiskový mluvčí sdružení František Mihulka.
Hamburgerová univerzita
To že se chce McDonald’s podílet na vzdělávání svých zaměstnanců není ve světě novinkou. Ve Spojených státech existuje dokonce Hamburger University (hamburgerová univerzita). Vznikla už v roce 1961 a leží ve státě Chicago. Za dobu své existence vyprodukovala škola přes 80 tisíc absolventů, kteří následně nastoupili na nižší i vyšší manažerské pozice v McDonald‘s. Univerzita je v porovnání s jinými institucemi tohoto typu malinká, učí zde pouze 19 stálých lektorů. Na druhou stranu se zde může vzdělávat skoro každý – škola nabízí simultánní tlumočení do 28 jazyků.
Instituce se v minulosti stala terčem řady vtipů, a dokonce inspirovala vznik celovečerního snímku Hamburger … The Motion Picture. Ani samotný Mcdonald‘s nezůstal pozadu a udělal si legraci sám ze sebe, když v 80. letech natočil reklamu, ve které v lavicích místo žáků sedí vědění chtivé hamburgery.
Vzdělávací strategie se fastfoodovému řetězci nicméně vyplácí. Loni jeho zisky činily více jak 20 miliard dolarů a je nejznámějším fastfoodem na světě. Minulý rok byl také mezi deseti nejhodnotnějšími značkami světa a řadí se tak po bok společností jako jsou Apple či Microsoft. Celosvětově při započítání franšíz zaměstnávají restaurace skoro dva miliony lidí.
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
„Myšlenkou je v Česku stejně jako ve světě, sdílet know-how ve výchově mladých manažerů restaurací, aby absolventi studia uměli řídit tým lidí, rozuměli provozu a chodu restaurace. Jde o přidanou hodnotu propracovaného systému pro školy,“ doplnila ředitelka PR McDonald‘s Pajurková.
Zdroj: iDNES.cz