Některé školy pozmění výuku, budou klást větší důraz na informatiku
České školství letos projde změnou. Přibližně pětina základních škol začne od září využívat upravený vzdělávací plán, který bude klást větší důraz na informatiku. Vyplývá to z údajů Národního pedagogického institutu, který pořádá on-line workshopy a webináře pro vyučující zaměřené právě na nadcházející změny.
Změna ve výuce bude postupná. Na nový systém by měl první stupeň základních škol přejít nejpozději od 1. září 2023, druhý pak o rok později. Některé školy ale začnou už dřív. Od letošního září bude z celkového počtu 4214 základních škol podle nového plánu vyučovat 787 z nich.
Dosud se žáci v rámci informatiky učili pracovat primárně s textovými a tabulkovými editory. Nový styl výuky bude klást větší důraz na práci s informacemi a procvičování analyzování a řešení problémů. Jedním z důvodů pro změnu ve výuce je mimo jiné to, že stále více zaměstnavatelů napříč obory požaduje dobrou digitální gramotnost, která už dávno není devizou pouze lidí pracujících v IT.
Aby změny zvládly, mají školy možnost zúčastnit se workshopů, které organizují jednotlivá krajská pracoviště Národního pedagogického institutu.
„On-line forma umožňuje zapojení nebývalého množství účastníků,“ sdělil jeden z lektorů, Zdeněk Filipi ze Západočeské univerzity v Plzni. Libor Klubl z Ostravské univerzity, který rovněž působí jako lektor, dodal, že vyučující mají čím dál lepší přehled o problematice IT. Kromě učitelů se na kurzech zdarma mohou vzdělávat i rodiče.
Nový vzdělávací plán má i své kritiky. Ti upozorňují především na to, že ministerstvo školství o změnách školy neinformovalo s dostatečným předstihem. Některým se nelíbí také to, že dojde k redukci ostatního učiva na úkor informatiky. V následujících letech se totiž zredukuje učivo v předmětech jako je fyzika, chemie, přírodověda, zeměpis, dějepis, občanská výchova, výtvarná a hudební výchova a prvouka.
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Zdroj: Novinky.cz