Návrat k papíru a tužce. Umělá inteligence generuje studentské práce
Na australských univerzitách se vracejí k psaní esejí a seminárních prací na papír. Studenti totiž při psaní na počítači využívali umělou inteligenci pro generování textu. Práci sice měli hotovou rychleji, ale nerozvíjeli si kritické myšlení, které je důležité pro život po škole. Umělá inteligence také zvyšovala riziko plagiátorství, tvrdí pedagogové.
Některé australské univerzity označily využití umělé inteligence za podvod, všechny se pak shodly na nutnosti přehodnotit testování studentů. Podle zástupce škol Matthewa Browna bude testování vyžadovat větší dohled ze stran pedagogů. Častěji se bude přistupovat k využití pera a papíru. Například na Národní univerzitě v Austrálii budou nově vyžadovat seminární práce založené hlavně na laboratorním a terénním výzkumu. Zkoušení bude převážně ústní.
I tak je podle zástupců Univerzity v Sydney v umělé inteligenci stále budoucnost: „Víme, že umělá inteligence může pomoci studentům s učením a bude nástrojem, který budeme využívat v naší práci i v budoucnu. Musíme tedy naučit naše studenty, jak nástroj legitimně využít,“ míní instituce.
Populární aplikací je v současnosti ChatGPT, kterou od loňského listopadu volně poskytuje společnost OpenAI. Vedle napsání eseje na dané téma dokáže také vyřešit matematickou úlohu, složit báseň či vytvořit jednoduchý scénář. Aplikaci už zakázali na městských školách v New Yorku. Podle vedení metropole nástroj ubíjí kreativitu a je natolik dobrý, že školy zatím nemají nástroje, jak ho rozpoznat.
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Zdroje: ČT24.cz, Radio Wave Rozhlas.cz, The Guardian.com