MŠMT je proti opakování ročníku kvůli koronaviru. Přípustná je výuka o prázdninách
Návrat žáků do škol se kvůli koronaviru neustále odkládá. Vláda původně plánovala, že děti do lavic opět zasednou na konci února. Místo toho začátkem března zavedla nová a ještě přísnější bezpečnostní opatření a na distanční výuku musely přejít i školkové děti. Podle dosavadních šetření distanční výuka vede k prohlubování rozdílů mezi dětmi. Žáci ze sociálně slabšího prostředí mají v tomto směru mnohem těžší podmínky. Řešením podle ministerstva školství i zástupců škol však není opakování ročníku.
„Cestou (…) je cílená podpora těchto dětí. Ministerstvo školství tedy říká, že zde v následujícím období musí být dostatečná podpora na vyrovnávání sociálních nerovností,” uvedla Aneta Lednová, tisková mluvčí ministerstva školství.
Podle Jiřího Zajíčka, předsedy Unie školských asociací CZESHA, by opakování ročníku na všech úrovní vzdělávání nešlo v praxi realizovat. „(Opakování) je hezký nápad, ale bohužel nereálný. Jde o kapacity škol, a to jak prostorové, tak personální. Plošně to je prakticky nerealizovatelné,” sdělil.
Předseda Asociace ředitelů základních škol Michal Černý zastává stejný názor. „V září by neměli kam nastoupit prvňáci, ve spoustě škol nejsou žádné volné třídy a koneckonců ani učitelé. Pokud by tyto děti zůstaly ve školce, nebylo by zase místo tam. Nemluvě o tom, že většina dětí se i za těchto podmínek vzdělává a opakovat nechtějí. Doporučuji brát distanční výuku opravdu vážně, ještě pořád jde mnohé zachránit.“
Předsedkyně spolku Učitelská platforma Petra Mazancová věří, že místo opakování je řešení zaměřit se na zdokonalení distanční výuky a dát přednost určitým skupinám dětí při návratu do škol. „Pojďme už konečně přestat fantazírovat o plošném návratu do škol (byť ve vlnách) a stanovme priority: odborný výcvik, odborné praxe, deváťáci (jen ti, kteří budou dělat jednotné přijímačky), děti, které se neúčastní distanční výuky, děti, které psychicky strádají – zkrátka podpořit ty, co to nutně potřebují,” řekla Mazancová.
Ondřej Andrys, náměstek ústředního školního inspektora, je toho názoru, že na debaty o opakování ročníku je ještě příliš brzy. „V devítileté školní docházce by jeden rok neměl hrát až takovou roli. Distanční vzdělávání, které přirozeně nedokáže prezenční výuku plnohodnotně nahradit, už trvá velmi dlouho a po návratu žáků k prezenční výuce bude zapotřebí vynaložit velké úsilí, abychom se s nastalou situací vyrovnali. Ale s debatami týkajícími se tak zásadního rozhodnutí, jakým by bylo opakování ročníku, bych ještě počkal,” míní Andrys.
Místo opakování ročníků někteří odborníci navrhují zkrátit letní prázdniny a využít dny volna ke vzdělávání. „Reálnější je využít prázdniny a jiné dny volna, včetně těch letních. Kupříkladu celonárodním systémem škol v přírodě, příměstských táborů a mimořádných doučovacích kurzů ve školách,” uvedla bývalá ministryně školství Kateřina Valachová.
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Tuto myšlenku by podpořilo i ministerstvo školství. „Cestou má být cílená podpora těm, kteří to potřebují, a to nejen prostřednictvím letních škol a letních kempů, ale také formou doučování (ve školách či doma) v období následujících tří let, aby se zmírnily nerovnosti, ke kterým došlo v době pandemie,“ vysvětlila mluvčí Lednová.
Zdroj: Novinky.cz