Maturantky 2021: Dobrovolná maturita z češtiny? Byly jsme připravené již od ledna
Až do července mohou letos probíhat ústní maturity. Na začátku června jsme přinesly dojmy z didaktických testů. Zeptali jsme se opět, teď již čerstvých absolventek střední školy, Zuzany a Magdalény, co si o maturitách myslí a proč si obě daly nepovinnou státní část.
Už od prvního června maturanti po celém Česku přistupují k ústním maturitám. Na rozdíl od těch písemných určují termín ředitelé jednotlivých škol, nejzazším termínem je pak 23. červenec. Podle oboru tak maturanty čekají dva až tři předměty ve školní části. Státní část z českého a cizího jazyka letos byla kvůli pandemii pro maturanty dobrovolná.
Zatím nejsou zveřejněná data, kolik maturantů si dobrovolně zapsalo nepovinnou ústní část maturit, protože maturity stále probíhají. Na pražském gymnáziu Postupická, odkud pocházejí naše respondentky, jich bylo v jedné třídě osm (Magdaléna ze čtyřletého programu) a v druhé deset (Zuzana studovala gymnázium šest let). Na jiných školách, jako je střední škola průmyslová dopravní v Masné ulici v Praze, se však k ústním maturitám z češtiny nepřihlásil jediný student.
Z kolika předmětů jste ústně maturovaly? Proč jste si navíc přidaly dobrovolnou státní část ústních maturit?
Zuzana: Ústně jsem maturovala ze tří školních předmětů a z češtiny. Pro ni jsem se rozhodla, protože jsem se na ni byla vcelku připravená už od ledna. Přišlo mi lepší to zkusit, letos v podstatě o nic nešlo. Zrovna u češtiny jsem si byla jistá, že ji zvládnu.
Magdaléna: Maturovala jsem ústně z pěti předmětů, z toho čeština a němčina byla dobrovolná. Český jazyk se mi nezdál náročný, protože jsem byla na něj řádně připravená už několik měsíců dopředu. Pokud jde o německý jazyk, tak jsem spíš chtěla překonat své meze.
Pandemie zavinila, že jste měly maturity později, zároveň přinesla odlehčení, které jste ani jedna tedy nevyužila. Jak jinak ovlivnila distanční výuka vaši přípravu na maturitu?
Zuzana: Pandemie moji přípravu ovlivnila značně. Někdy v září jsem si předplatila studovnu v jedné kavárně, kde jsem se plánovala učit. To kvůli opatřením neproběhlo. Učit se doma pro mě bylo poměrně obtížné, lépe se mi studuje ve skupině. Samozřejmě mi chyběla i prezenční výuka. Sedět celý den u počítače při on-line hodinách, a pak ještě při přípravě nebylo moc příjemné.
Magdaléna: Ovlivnila mě hlavně z hlediska mého psychického rozpoložení, byla jsem tak méně nervózní. Kdyby pandemie nebyla, tak bych se stejně ve škole flákala a šlo by čistě jen o moji domácí přípravu, jak tomu bylo teď během pandemie.
Myslíte, že by maturita za standartních okolností byla těžší? A co učitelé, přimhouřili občas oči?
Zuzana: Myslím, že samotná zkouška se příliš nelišila od loňských let. Nevýhodou letos bylo, že jsme neměli moc příležitostí být během roku prezenčně zkoušeni „jako u maturity”, což by mně osobně asi pomohlo hlavně s nervozitou. Na druhou stranu si myslím, že byli letos učitelé ještě o něco vstřícnější a shovívavější.
Magdaléna: Kdybych měla porovnat obtížnost, tak kdyby nebyla pandemie, bylo by to mnohem lepší. Učitelé byli hodně tolerantní a snažili se mi dost pomoct i vzhledem k tomu, jakou jsem měla smůlu na losování otázek.
Nepřálo ti štěstí?
Magdaléna: Bohužel jsem neměla šťastnou ruku, myslela jsem, že to celé dopadne lépe. Samozřejmě, kdybych se připravila o trochu svědomitěji, vypadaly by známky jinak. Ale především jsem ráda, že mám maturitu za sebou, a to je podle mě to hlavní.
A co ty, Zuzano, jak jsi spokojená s výsledky?
Z ústní části jsem měla samé jedničky, jsem úplně spokojená.
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Zdroj: České noviny