Lepší příprava i nevhodné narážky. Studenti se podělili o zkušenosti s ústními zkouškami

23. 8. 2021 | Aktuality

ústní zkouška na VŠHodnocení podle výsledků fotbalu nebo sexistické narážky. I takové mají zkušenosti studenti s ústním zkoušením na vysokých školách. Vyplývá to z anonymního dotazníkového šetření serveru iDnes.cz. Nevhodný postup zkoušejících u ústních zkoušek ale univerzity příliš často neřeší. Důvodem je fakt, že u ústních zkoušek bývá často přítomen pouze zkoušející a student. Studenti i proto problémy hlásí jen minimálně.

„Většinou jsme se všichni sešli v daný den před učebnou, přičemž pořadí bylo dáno podle toho, kdo dřív přišel. Následně si nás učitel jednotlivě volal do učebny. Každá zkouška pak probíhala jinak. V některých případech bylo zkoušení po skupinách,“ sdělila Adéla J. Sama preferuje písemné testy, ústní zkoušku jí nejsou příjemné. „Občas se mi stane, že jsem až příliš nervózní a zapomenu tak to, na co bych si během písemné zkoušky vzpomněla,“ doplnila Adéla.

Další studenti naopak s ústními zkouškami problém nemají. „Záleží na profesorovi. Ústní zkouška může člověka jak potopit, tak zachránit. Tak či onak si myslím, že ústní zkouška donutí žáka se připravit lépe,“ podělila se o svou zkušenost Barbora S., která studuje žurnalistiku a politologii.

Někteří studenti pak uvedli, že se během zkoušky setkali s obtěžováním ze strany vyučujících či nespravedlivým způsobem hodnocení. Hana R., studentka výtvarné výchovy a vizuální tvorby se zaměřením na vzdělávání, čelila sexistickým komentářům svého vyučujícího. Jeho chování nicméně nenahlásila, protože jí nepřišlo tak závažné. Někdy se vyučující mohou studentům mstít. Studentka Kateřina například uvedla, že její „vyučující dávala jasně najevo, že ženy nemá ráda.“  Škole však tento problém nenahlásila. „Nemá to smysl, ani nebyly pořádné důkazy, jen slovo proti slovu,“ vysvětlila důvod Kateřina.

S velmi neobvyklým způsobem zkoušení a hodnocení má zkušenosti Miroslava Š., jejíž vyučující známky dával podle výsledků sportovních utkání. „Otázku samotnou i doplňující otázky vybíral vyučující. Zároveň se řídil v hodnocení podle své nálady, kterážto se odvíjela od výsledků fotbalu. Jeden den dával A-C, další den dával C-F,“ vysvětlila. Vedení školy sice tento problém řešilo, ale podle Miroslavy to nemělo žádný efekt.

Se šikanou ze strany vedoucí své bakalářské práce se setkala Patricie N. „Zažila jsem nepříjemnou šikanu. Vadilo jí, že mám v průběhu studia i brigádu a křičela na mne tak, až jsem se rozplakala,“ řekla Patricie. Ani ona však jednání vyučující dále neřešila.

V rámci šetření většina studentů uvedla, že jejich ústní zkoušky se kromě nich zúčastnil jen vyučující. V menšině se nacházeli studenti, jejichž ústní zkoušky probíhaly ve více lidech, s dalšími vysokoškoláky anebo s více vyučujícími.

Zdroj: iDNES.cz

Další články k tématu

Konec bakalářek v Česku? Některé fakulty je zrušily

Už více než rok jsou aplikace Chat GPT a Open AI přístupné širší veřejnosti. Za tu dobu stihly zásadním způsobem proměnit české školství. Na některých fakultách kvůli těmto aplikacím zrušily bakalářské práce. Jinde jejich používání tolerují, studenti ale umělou inteligenci musí uvést jako zdroj. Studenti Katedry politologie a evropských studií Univerzity Palackého od letošního zimního […]

číst více

Vysokoškoláci by v budoucnu mohli získávat univerzální evropský titul

Studenti vysokých škol v zemích Evropské unie (EU) by v budoucnu mohli získávat titul, který by uznávalo všech 27 členských států. Návrh představila Evropská komise. Záměrem je lépe propojit evropské vysoké školství a zlepšit konkurenceschopnost absolventů. „Plánem na existenci evropského titulu reagujeme na potřeby našich studentů, univerzit a jejich zaměstnanců i budoucích zaměstnavatelů dnešních studentů – a […]

číst více