Komunikace
komunikace – jedná se o společenský proces, proto užíváme termínu sociální komunikace; jde vzájemné sdělování (formou dialogu, v některých oborech se užívá pojmu tok informací) představuje sdělování a přijímání informací v sociálním chování a v sociálních vztazích probíhá jak tváří v tvář, bezprostředně, tak i „na dálku“ (dopisy, vzkazy) může se týkat věcí vzdálených prostorově i časově může se týkat věcí abstraktních […]
komunikace – jedná se o společenský proces, proto užíváme termínu sociální komunikace; jde vzájemné sdělování (formou dialogu, v některých oborech se užívá pojmu tok informací)
- představuje sdělování a přijímání informací v sociálním chování a v sociálních vztazích
- probíhá jak tváří v tvář, bezprostředně, tak i „na dálku“ (dopisy, vzkazy)
- může se týkat věcí vzdálených prostorově i časově
- může se týkat věcí abstraktních a neexistujících (pouze naše fantazie)
· komunikační strategie – předem promyšlená komunikační strategie je základem dobrého projevu, ať už mluveného nebo psaného
· v mezilidském styku platí:
- není možné nekomunikovat – vždy něco sdělujeme
- není možné nemetakomunikovat – nesdělujeme si holá fakta (není důležité jen to, co říkáme, ale také jak a v jaké situaci to říkáme)
- není možné nijak se netvářit – když něco sdělujeme, vždy se přitom nějak chováme a to prozrazuje, jaký postoj máme k tomu co říkáme:
- sdělujeme svůj postoj posluchači
- sdělujeme druhému své sebepojetí
- sdělujeme si kvalitu našeho vzájemného vztahu
- sdělujeme si pravidla našeho vzájemného styku
- sdělujeme si žádosti
- komunikace zahrnuje verbální i neverbální složku
Druhy komunikace mezi lidmi
- verbální (slovní) – (jazykové projevy – důležitý je obsah sdělení, tempo, tóny řeči, srozumitelnost, atd.)
- neverbální – tzv. „mluva těla“ (mimika, gestikulace, chování)
- jednocestná – monolog
- dialog – symetrický (oba účastníci hovoří navzájem), asymetrický (jeden účastník hovoří k druhému)
- vertikální – komunikace nadřazeného a podřazeného (např. rodiče a děti, šéf a zaměstnanec)
- horizontální – komunikace ve stejné rovině (např. kamarádi)
- řetězová (šíření nějaké zprávy, při hře „Tichá pošta“, atd.)
- ohnisková (přednášející, šíření zprávy z jednoho místa)
- kruhová (debata ve skupině, kroužku)
- formální – jen 1 téma, které je důležité a aktuální
- neformální – zahrnuty city a emoce, možnost jiných témat
Zásady komunikace v dialogu
- vzájemně se vnímat a naslouchat si
- neskákat si do řeči
- udělat druhému prostor
- vyjasnění si problému
- věcnost, smysluplnost, upřímnost, taktnost
Základní typy sociální komunikace
1. meziosobní
· je přirozeným východiskem pro všechny typy komunikace
2. skupinová
· vytváří složitější komunikační sítě (např. školní vyučování)
3. masová
· hromadná, uskutečňovaná prostřednictvím tisku, televize, rozhlasu a jiných médií (Internet atd.)
Meziosobní komunikace
- realizuje se jazykem, slovy a prostředky neverbálními
- probíhá nejméně po dvou významových liniích:
- tematické, obsahové – to je to, co se sděluje nebo přijímá
- výkladové, interpretační – to, jaký význam tématu komunikující lidé přikládají
- paralelní užívání verbálních a neverbálních prostředků je důležité pro význam toho, co sdělujeme (např. výraz tváře nebo intonace hlasu rozhodne, zda poznámka mluvčího bude vyložena jako vtip nebo ironie)
- základní formou verbální komunikace je rozhovor – záměrný jazykový styk, v němž střídavě mluví několik osob a který probíhá v konkrétní sociální situaci
- rozhovor je nejběžnější formou interpersonální komunikace – člověk sděluje něco o něčem druhému člověku
- předpokladem je znalost systému jazykových prostředků (stejný jazyk a podobná slovní zásoba)
- jednocestná komunikace – verbální komunikace je jednoduchá, přesná, jasná, realizovaná slovy, kterým ostatní dobře rozumí
- pohled na věc z různých úhlů pohledu – komunikující uvažují každý z poněkud jiných pozic (úhlů pohledu) a nerozumějí si (a tudíž se ani nemohou dohodnout)
- neverbální složka komunikace – využívá neverbálních prostředků ke vzájemnému porozumění, ovlivňování i vyjadřování vzájemných vztahů
- k neverbálním prostředkům komunikace patří naše tělo – někdo ovládá „mluvu těla“ lépe, někdo hůře (je to čistě specifické, ale cvičením se dá vylepšit)
- hlavními aspekty mluvy těla je naše mimika a oči, postoj a gesta
- mimika a oči: mimickými výrazy našeho obličeje se dají vyjádřit naše aktuální nálady – usmíváme se (jsme šťastní, rozpačití, pohrdaví, zamilovaný), mračíme se (jsme smutní, podráždění), ceníme zuby (jsme rozzuření), máme otevřená ústa a vykulené oči (jsme vystrašení, udivení) – možností je mnoho
- oční kontakt je v komunikaci důležitý – posluchač, který se dívá na řečníka tak vyjadřuje svůj zájem o jeho projev
- chybou je, když nám někdo něco sděluje, dívat se jinam, řečník může nabýt dojmu, že nás jeho projev nezajímá a znejistí
- také není vhodný tzv. „prázdný výraz“ a zíravý pohled (vykulené oči) – působí nepřirozeně
- v rozhovoru udržujeme kontakt očima mezi 50% až 60% když hovoříme a mezi 75–85% času když nasloucháme
- gesta: gesta rukou a pohyby těla zvyšují pozornost posluchačů
- gesta nesmějí přitahovat více pozornosti než mluvené slovo, ale naprostá nehybnost také nepůsobí dobře
- stručná pravidla gestikulace:
· gesta by měla být přirozená
· neměla by být křečovitá
· gesta by měla mít svůj význam a měla by navazovat na mluvené slovo
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
· měla by být sladěna s pohyby ostatního těla
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.