Komparativní pedagogika
– Komparace = srovnání – Komparační bývá v pedagogice někdy nahrazena pojmy, jako je srovnávací, nebo mezinárodní Komparační pedagogika – termín od 19. století, ale dodnes bez definice – samostatná disciplína – pedagogická věda zkoumající pedagogické jevy a srovnává jejich shody a rozdíly ve dvou zemích, oblastech, […]
– Komparace = srovnání
– Komparační bývá v pedagogice někdy nahrazena pojmy, jako je srovnávací, nebo mezinárodní
Komparační pedagogika
– termín od 19. století, ale dodnes bez definice
– samostatná disciplína
– pedagogická věda zkoumající pedagogické jevy a srovnává jejich shody a rozdíly ve dvou zemích, oblastech, kontinentech, nebo celosvětově
– př. Srovnávání vzdělávání na Slovensku a v České republice
Jaké oblasti se porovnávají?
– školská legislativa (zákony, vyhlášky, ŠVP, RVP)
– řízení a financování školství (kde a kolik školy pobírají peněz, jaký je plat učitelů)
– struktura školských systémů a jejich výsledky (jak dlouho trvá povinná školní docházka, jaké jsou výsledky vzdělávání žáků)
– vzdělávací cíle, pedagogické obsahy (co se učí), didaktické metody, učebnice
– uspořádání školského roku, rozvrh hodin….
ŠVÉDSKO
– pro 1-5 leté děti
– děti jsou rozděleny do skupin (15-20 dětí)
– děti pobývají v MŠ minimálně 3 hodiny denně, nebo 15 hodin týdně
– se skupinou dětí pracují 3 dospělí – učitelé, pomocní vychovatelé
– průměrně jsou v MŠ 3 třídy
Domácí rodinná péče
– pro děti, které mají zvláštní potřeby, vyžadují menší kolektiv, nebo žijí na odlehlých místech se špatnou dostupností
– 5% dětí předškolního věku
Předškolní třída
– je nepovinnou součástí veřejného švédského vzdělávacího systému
– třídy jsou otevřeny celoročně
– rodiče platí školné
– cílem je zapojit co nejvíce dětí na přípravu na školní docházku
Pracovníci
– učitelé = 3 leté pedagogické studium na univerzitě
– instruktoři = 3 leté pedagogické studium na univerzitě
– opatrovníci v domácí péči = procházejí školením
POLSKO
– Jesle: pro děti od 0 do 3 let, zřizuje je ministerstvo zdravotnictví
Výchova 6-ti letých dětí
– 6-ti leté děti mají právo na jeden rok předškolní výchovy (nultý ročník) a obce mají povinnost to zajistit
– příprava na základní čtenářské dovednosti a základy matematiky
– od roku 2004 „nultý ročník“ musí povinně absolvovat všechny 6-ti leté děti jako přípravu na primární vzdělávání
Mateřské školy
– 5-11 hodin denně
– jeden učitel, který se střídá na směny se stará průměrně o 23-24 dětí a o 16 dětí v přípravných třídách
– na venkově je situace příznivější (21) a (14-15)
Učitelé
– tito učitelé mají stejné platy jako učitelé 1 až 3. třídy na ZŠ
– přímá vyučovací povinnost je 25 hodin týdně, 21 hodin u učitele vyučující 6-ti leté děti
– velké procento učitelů tvoří ženy bez odborné kvalifikace
JAPONSKO
Zajímavosti
– v japonských školách žáci nemají žádnou zkoušku až po 4. třídu
– mají pouze malé testy
– Japonci věří, že cílem prvních 3 let školy je nesoudit dítě podle jejich vědomostí nebo schopnosti učit se, ale naučit je slušnému chování a rozvíjet charakter
– akademický/školní rok začíná 1. dubna
– na většině škol nezaměstnávají uklízečky, nebo školníky = studenti jsou učení si školu uklízet sami
– oběd je vytvořen odborníky na zdravou výživu = všichni žáci jedí ve svých třídách s učitelem
– vyučování obvykle trvá 8 hodin denně, ale kromě toho se studenti učí i přes prázdniny nebo víkendy
– školní uniformy (rodiče je platí svým dětem)
USA
– škola začíná v 8:45 (ve vyšších ročnících i později)
– vyučování trvá 55 minut a přestávky 6-7 minut
– každý den probíhá výuka ve stejné učebně (třídě) a se stejným vyučujícím, podobně jako na 1. stupni na ZŠ v Česku
– žáci mají rodinný předmět, kde se chlapci i děvčata učí šít a vařit
– předměty se vyučují pomalejším tempem, než v ČR a méně podrobně
– klade se důraz na teoretickou část (př. pitvání žáby)
– každá škola má sportovní tým
– střední a vysoké školy jsou placené, ale v případě sportovce, nebo roztleskávačky mají školy zadarmo (neplatí to pro všechny)
– na střední škole je velký důraz na kázeň (na každém rohu je kamera)
Mateřské školy
– od 4-6 až 7 let
– od 5 roku se dítě učí číst = globální čtení (Slova jako celek = PES)
– děti v 1. třídě umí číst a počítat, až ve 3. třídě se u dětí začnou projevovat poruchy
– třída: 15-20 dětí
– 1 hlavní učitelka + 2-3 asistentky
– jsou zde integrované děti s nějakým postižením
– v MŠ jsou běžné počítače: programy na písmenka, apod.
– velmi oblíbené jsou alternativní školy (Hlavně Montessori)
– studenti středních pedagogických škol, pracují ve speciálních centrech, kde docházejí děti, které potřebují individuální přístup a cvičí s dítětem to, co mu nejvíce nejde
ISCED = MEZINÁRODNÍ KLASIFIKACE VZDĚLÁVÁNÍ
– vydalo ji UNESCO
– platí pro všechny státy
Isced: 97
– 0 – preprimární (MŠ)
– 1 – primární (1. stupeň ZŠ)
– 2 – nižší sekundární
– 3 – vyšší sekundární (SŠ)
– 4 – postsekundární nezařazené do terciální
– 5 – terciální – první stupeň (Bc., Mgr.)
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
– 6 – terciální – druhý stupeň (Doktorský)
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.