Ve Studiu Marta JAMU vůbec poprvé uvedou slavnou tragédii lásky
„Nemožnost vykročit z bludného kruhu. Poprvé, stejně jako pokaždé. Deziluze jedné generace odkrytá ve stovky let starém příběhu. Vzletná slova, velké lásky, tragické pády,“ zamýšlí se Bergman nad aktuálním nasazením slavného titulu. Když před rokem začal s kolegy uvažovat o výběru titulů pro svůj absolventský ročník do Studia Marta, padla volba i na Shakespearova Romea a Julii, a to nejen pro pedagogická zadání směrem k výchově mladých herců. „Významy skryté v textu ve vztahu k našim současným problémům nás vzrušovaly. Ať už šlo o souhlasný či polemický postoj k nim. Cítili jsme prostě, že bychom se touto hrou chtěli zabývat a že by se dnes měla hrát. Ve Studiu Marta navíc nebyla ještě nikdy inscenována,“ vysvětlil Bergman.
Slavný titul se v posledních měsících objevil v řadě českých divadel. „To nás může na jednu stranu mrzet, ale současně to potvrzuje správnost našeho výběru. Tedy to, jak moc témata této hry v naší společnosti dnes rezonují,“ dodal režisér. Když s návrhem titulu přišel před své studenty, rozproudila se podle něj hned vášnivá diskuse. Co z příběhu je už dnes vyčpělé a vlastně nepřijatelné? Co naopak je součástí jen obecného povrchního vnímání příběhu? „Velká patetická láska a nenávist… O tom jsme se rozhodli hrát, o našem prověřování toho starého příběhu, jeho postav a to nejen Romea a Julie,“ uvedl Bergman. Dodává, že jeho osobně vedle příběhu mladých milenců kupříkladu velmi zajímá tragédie mnicha Lorenza, která může být ukázkou krachu omezeného lidského vědění, se kterým se pojí pocit oprávněnosti manipulovat s druhými a světem jako takovým. Také proto postavu obsadil mladou herečkou Šárkou Býčkovou. Bratr Lorenzo představuje pro režii jedno z velmi důležitých témat. „A proto jsem chtěl tuto postavu ozvláštnit, zpochybnit a tím i nějak podpořit divákovu potřebu si ji po svém dointerpretovat. Doufám jen, že to bude ve smyslu, který si přejeme, fungovat,“ doplnil režisér k dívčímu obsazení mnicha.
K zajímavé a netradiční redukci figur došlo u rodičovských párů veronských milenců. V inscenaci vystoupí Agáta Kryštůfková jako Juliina matka Capuletová. Druhou znesvářenou rodinu zase reprezentuje jen otec Montek, kterého nastudovali Jakub Urbánek nebo Alfred Texel j.h. „Hlavou rodiny Capuletových je pouze matka. Sloučil jsem dvě postavy a myslím, že je to velmi zajímavé jak tematicky, tak samozřejmě z pohledu hereckého partu. Hrajeme tak, že jsme diváky obklopeni ze dvou stran, rozehráváme nejen celý prostor divadelního sálu, ale i přilehlé prostory,“ vysvětlil režisér Bergman. V hlavních rolích se představí Tereza Slámová a Martin Hudec. Roli Chůvy nastudovala Kristýna Hulcová.
Scénografii vytvořila Jana Tkáčová a kostýmy Jan Matýsek. Součástí „civilu“ herců budou trička s natištěnými historickými kostýmy. Dvouhodinovou inscenaci uváděnou v překladu Jiřího Joska rozdělí dvacetiminutová přestávka. Hudbu a různé zvuky budou vytvářet studenti naživo. Renesanční vícehlasy s nimi nastudoval Petr Svozílek.
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Kontakt
Mgr. Luboš Mareček
e-mail: marecek@jamu.cz