Inteligence, chyby v interpersonální percepci a sociální vlivy
Názory na inteligenci podle: CATTEL = inteligence je jak vrozená (fluidní), tak i získaná (krystalická) SPEARMAN (Spírmen) = existuje 1 souhrnná inteligence, tzv. G-FAKTOR (nemá složky) THORDIKE = existují 3 složky inteligence 1.ABSTRAKTNÍ (verbální) 2.MECHANICKÁ (čísla) 3.SOCIÁLNÍ (vztahy) STERN = inteligence je schopnost přizpůsobit se novým požadavkům Počátky testování inteligence – první […]
Názory na inteligenci podle:
- CATTEL = inteligence je jak vrozená (fluidní), tak i získaná (krystalická)
- SPEARMAN (Spírmen) = existuje 1 souhrnná inteligence, tzv. G-FAKTOR (nemá složky)
- THORDIKE = existují 3 složky inteligence
1.ABSTRAKTNÍ (verbální)
2.MECHANICKÁ (čísla)
3.SOCIÁLNÍ (vztahy)
- STERN = inteligence je schopnost přizpůsobit se novým požadavkům
Počátky testování inteligence
– první roku 1905 Binet a Simon (Francie) = diagnostika intelektuální úrovně abnormálních dětí
– 1. světová válka (Amerika) = 1. test Army Alfa – verbální test pro vojáky (důstojníky)
2. Army Beta – neverbální test, byl používán pro lidi neovládající AJ
Problematika měření inteligence
– testy na internetu, či v časopise slouží pro zábavu, nemají téměř žádnou vypovídací hodnotu
– test se sestavuje podle nějakého vzorku lidí, což nemusí mít zaručeně vypovídací hodnotu
– vyšší IQ nepředpovídá úspěch v životě
– s věkem a učením se IQ může měnit
– často se testuje jen některý typ inteligence, nevypovídá o člověku jako o celku
– děti musí být testovány testy, které odpovídají jejich věku
Orientačně základní hodnoty IQ
IQ = inteligenční kuocient
EQ = emoční kuocient
70 – 79 hraniční pásmo mezi normou a mentální retardací (zaostalostí)
90 – 109 průměrná inteligence (50% populace)
145 – a více velmi vysoká inteligence
Chyby při posuzování druhých osob
- HALÓ EFEKT = efekt prvního dojmu, podle jednoho výrazného znaku posuzujeme další projevy člověka. První pozitivní dojem vede k dalšímu pozitivnímu hodnocení a naopak
- PROJEKCE = promítnutí/podle sebe soudím tebe, promítnutí si do druhých naše vlastnosti, klady i nedostatky
- EFEKT NOVOSTI = na některé lidi má výraznější vliv při utváření dojmu o jiném člověku nejnovější informace (když se někdo před chvílí choval hezky, zapomeneme na to, že nás předtím trápil)
- EFEKT SHOVÍVAVOSTI = pozitivní hodnocení lidí, ke kterým máme kladný vztah a které máme rádi, podceňování nedostatků a přeceňování úspěchů, časté u vnímání dítěte vlast. rodiči
- IMPLICITNÍ TEORIE OSOBNOSTI = každý člověk si vytváří laickou (často špatnou) teorii o vlastnostech a jejich vzájemných souvislostech, př. hezká a dobře vypadající osoba je považována za inteligentní
- CHYBA CENRTÁLNÍ TENDENCE = máme tendence se vyhýbat extrémnímu hodnocení druhých lidí, vlastnosti lidí vnímáme v neutrálním středu, dlouho nám trvá, než jsme ochotni si připustit, že se někdo opravdu vymyká normálu, hodný a laskavý, nebo zlý a grázl
- PŘEDSUDKY= přiřazujeme druhému člověku vlastnosti na základu jeho příslušnosti k určité soc. skupině, i když toho člověka ještě vůbec neznáme (bezdomovec, učitelka, Rom, uprchlík)
Nejčastější sociální vlivy
1) Sociální facilitace (povzbuzení) = zvýšení výkonnosti v přítomnosti druhých osob, situace soutěže (cyklisti), ke zvýšení výkonu dochází jen u jednoduchých a dobře nacvičených činností (běh), u složitějších činností dochází naopak ke zhoršení
2) Sociální zahálení = při společenské činnosti s 1 výsledkem dochází ke zhoršení motivace (př. práce ve skupině, někdo maká a někdo se fláká)
3) Deindividualizace = v davu dochází ke ztrátě vlastní identity a splynutí s anonymní skupinou, jedinec se chová tak, jak by se nikdy nechoval (fanoušci, demonstrace)
4) Rozložení zodpovědnosti = ve společnosti druhých spoléháme méně na sebe, přejímáme na sebe méně zodpovědnosti, BY STANDER EFEKT = v situaci nouze platí, že čím víc lidí se kolem nás nachází, tím víc klesá pravděpodobnost, že nám někdo pomůže
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.