Immanuel Kant
Obecný úvod německé osvícenství stejně jako v Anglii a Francii odráželo specifické národní rysy a historickou situaci bylo méně radikální než osvícenství francouzské, především ve vztahu k církvi filozofická literatura německého osvícenství se oproti francouzské vyznačuje určitou „suchou“ střízlivostí, pedanstvím, nezřídka je poznamenána nudou němčina jako nástroj vyjadřování filozofických myšlenek nebyla tak propracovaná jako francouzština; této úrovně dosáhl německý […]
Obecný úvod
- německé osvícenství stejně jako v Anglii a Francii odráželo specifické národní rysy
a historickou situaci
- bylo méně radikální než osvícenství francouzské, především ve vztahu k církvi
- filozofická literatura německého osvícenství se oproti francouzské vyznačuje určitou „suchou“ střízlivostí, pedanstvím, nezřídka je poznamenána nudou
- němčina jako nástroj vyjadřování filozofických myšlenek nebyla tak propracovaná jako francouzština; této úrovně dosáhl německý jazyk teprve v době Goethově
- pruský král Fridrich Veliký ovlivnil německé osvícenství jednak tím, že na svém dvoře shromažďoval německé i cizí vzdělance – anglické a francouzské myšlenky takto zdomácněly v německém myšlení mnohem více, než by to bylo bez něho vůbec možné (Fridrich Veliký sám náležel k předním duchům německého osvícenství, praktikoval osvícenský absolutismus)
- silnou stránkou německého osvícenství není vypracování nových, originálních filozofických systémů, jeho historickou zásluhou je zdůrazňování přednosti praktického, mravního rozumu a hluboký vliv na myšlení a praktický život, třebaže tento vliv nevedl
k revolučním změnám
Immanuel Kant (1724 – 1804)
- německý filozof vrcholného osvícenství
- profesor matematiky, logiky, fyziky, geografie, antropologie, práva a jiné
- nejprve se věnoval přírodním vědám (např. Kant-Laplaceova teorie vzniku vesmíru › vyslovil hypotézu o vzniku sluneční soustavy z rozptýlených částic hmoty, jež se do dnešní podoby vyvinula působením gravitačních zákonů)
- dějiny přírody považoval za pohyb od jednoduchého k složitému
- podle Kanta i člověk má své dějiny – jeho neustále se rozvíjející rozum; postupně překonává neuvědomělé pudy a vytváří z člověka bytost vědomě vytvářející svůj lidský svět
- jeho činnost je rozdělena do několika období – období předkritické, kritické a pokritické
Období předkritické
- Kant je blízký materialismu
- z této doby pochází spis „Všeobecné dějiny přírody“, ve kterém formuloval svojí hypotézu o vzniku sluneční soustavy
- píše i další přírodovědné práce o ohni, sopkách, o fyzikální geografii…
Vypracování kritického problému
- filozofický sytém vládnoucí v Německu v době Kantových studií, byl systém leibnizovzsko-wolffovský – racionalismus, co do metody dogmatický = to, co rozum říká o světě je pravdivé
- v Kantově myšlení nastává obrat, Kant byl probuzen z dogmatického spánku britským empirismem
- metafyziku považoval za vědu o hranicích lidského rozumu
- za svůj životní úkol pojal určit hranici mezi empirismem a racionalismem
Kritické období
- dílo „Kritika čistého rozumu“ – výklad učení o poznání
- zejména se věnoval zkoumání předpokladů rozumu
- předchůdci používali rozum, aby kritizovali – Kant podrobil kritice rozum sám
- člověk je však nejen bytostí myslící, ale i chtějící a cítící › rozvrhl proto své učení
na část teoretickou, etickou a estetickou („Kritika čistého rozumu“, „Kritika praktického rozumu“, „Kritika soudnosti“)
1. Kritika čistého rozumu
- zkoumá předpoklady zkušenostního poznání
- zkušenost je výsledkem dlouhé práce – jak se podílí smysly, rozum, způsob zpracování, kategorie, pojmy, ideje – to vše dohromady dává zkušenost
„Zkušenost je výpovědí o našem zakoušení.“
- na zkušenost působí vždy dvě stránky – smyslová a rozumová, které se různě projevují
a rozdíl v jejich projevu je závisí na tom, co je „dáno předem“ = „apriori“ a co je vytvářeno dodatečně = „aposteriori“
- nejvíce se naše poznání světa odvíjí od předem daných (vrozených) myšlenkových struktur
- tyto myšlenkové struktury nám umožňuje poznat „čistá matematika“ a přírodověda:
· formy času a prostoru › představu o prostoru nám dá geometrie, představu o čase aritmetika
· základní myšlenkové kategorie › např. možnost, nutnost, příčina…
· syntetizující schopnost › vnímáme určité zákonitosti např. v přírodě, jsem schopni spojovat smyslové údaje v jednu zkušenost
- Kant si uvědomil, že dosavadní poznání světa se jevilo jako přijímání informací o objektu (o světě) › objekt (věc) musel zapůsobit na subjekt (člověk) – tak vznikla pro člověka informace
- „kopernikovský obrat“ › aktivní je přeci člověk, tedy subjekt; my se obracíme k věcem, subjekt je ten, kdo se táže a ten, kdo získává od objektu informaci; subjekt je tím, kdo se musí ve vzájemném vztahu s objektem snažit
- ve vědomí máme pak právě tolik, na kolik se ptáme › objekt se nám dá natolik, nakolik jsme schopni ho vidět – objekt se stává „věcí pro nás“ = „Ding für Sich“
- objekt sám je „věcí o sobě“ = „Ding an sich“ ; věc o sobě nemůžeme vnímat ani poznávat (poznat můžeme jenom to, jak se nám věci jeví, svět jevů; podstatu věci, věc
o sobě poznat nemůžeme)
2. Kritika praktického rozumu
- v této knize přezkoumává předpoklady etiky
- důležitým předpokladem je „autonomie mravního citu“ (nepodmíněnost) › člověk
je schopen rozhodnout se pro jednání podle určitých zásad a norem nezávisle na vnějších podmínkách
- „kategorický imperativ“ („přikazující tvrzení“) – vyjadřuje obsah mravní svobody (člověk jedná podle mravů a ve svobodě)
„Jednej podle zásady, o které bys chtěl, aby se stala obecným zákonem.“ → máme jednat tak, aby naše chování mohlo být dobrým vzorem i pro ostatní
„Jednej tak, aby lidství v tobě i v jiném člověku ti bylo účelem, nikdy prostředkem.“ → člověk by nikdy neměla zneužít lidství a důstojnost druhého člověka
- kategorický imperativ však často nebyl pro svoje obecné vymezení mravní svobody přijímán, přestože právě obecnost je na něm to krásné
3. Kritika soudnosti
- je věnována problémům estetiky a metodologie přírodních věd
Pokritické období
- Kant nepovažoval „kritické období“ za svoji celou filozofii, ale za nezbytnou předběžnou práci před vystavením vlastní filozofické práce – bohužel se mu to nepodařilo; přesto dal filosofii novou látku ke zpracování
Inspirace z Kantova učení
· zdůraznění autonomie člověka a transcendentalismu › inspirace hlavně pro německou idealistickou filozofii
· zdůraznění nezávislosti vědění ve „světě pro nás“ › inspirace pro pozitivismus
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
· protest proti dogmatickému rozumu › iracionalismus
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.