I z marketingu může být rutina, říká David z FSV UK
Proč ses rozhodl studovat právě Marketingovou komunikaci a public relations? Měl jsem velmi omezený výběr. Nechtěl jsem totiž studovat nic, kde by byly přijímací zkoušky z matematiky a kde by se matematika vyučovala. Chtěl jsem dělat něco podobného ekonomii, ale ta byla matematice celkem blízko. Marketingová komunikace byla novým oborem, znělo to zajímavě. Hlásila se tam spousta lidí, tak to byla taková výzva a napodruhé mi to vyšlo.
Když jsem se hlásil poprvé, hned po maturitě, tak to bohužel nevyšlo. Dostal jsem se ale na zajímavý obor na Slezské univerzitě v Opavě – Učitelství pro střední školy, angličtina a dějepis. Byli tam skvělí lidé a předměty také velmi zajímavé, ale přesto to nebylo to, co bych chtěl v budoucnu dělat. Proto jsem se rozhodl po prvním semestru skončit a zkusil jsem pracovat rok v jednom baru v Londýně. Po roce jsem se vrátil a složil zkoušky na FSV, no a teď jsem na konci druháku.
Vedle studia pracuješ zároveň v reklamní agentuře. Jak ses k této práci dostal? Většina zaměstnání v této branži funguje na… přátelském principu. K práci v Ogilvy jsem se tedy dostal přes služebně staršího kamaráda, který tam měl dobré kontakty. Pracuji tam jako stážista. Stálou pozici v Ogilvy není vůbec snadné získat.
Mohl bys čtenářům přiblížit náplň své práce? Jak jsem už říkal, jsem na placené stáži, ale rovná se to prakticky funkci account executive v PR. Mám na starosti různé exekutivní výkony – to je třeba práce s media listem, příprava a průběh tiskových konferencí, výběr vhodných kandidátů na různé eventy (akce), psaní PR článků, monitoring médií a prezentace.
Co tě na tom nejvíc baví? Nejvíc asi to, že ta práce má celkem pozitivní výhled do budoucna. Nemohu říct, že by mě nějak zvlášť bavilo to, co zrovna teď dělám. Líbí se mi ale, že každým úkonem, který v práci vykonám, se dostávám někam dál. Pořád se něco učím. Takže tu zjišťuju, jak to, co se učíme ve škole, funguje v praxi.
Co jsi dělal nejzajímavějšího? Nejvíc mě asi baví příprava tiskových konferencí, jejich pořádání a organizování. Práce s těmi lidmi, když mám vybrat konkrétní osobu, která se na něco podle klienta nejvíc hodí. Rád zpracovávám prezentace – když je to nějaké zajímavé téma, tak to samozřejmě pomůže. Ale jinak je to vesměs taková rutinní práce. Hodně se to opakuje.
Co ti v práci vadí nejvíc? Nejprotivnější asi je, když klient zavolá, že máš něco udělat do druhého dne. Ty přitom víš, že máš ve stejný den ještě tři různé deadliny, a že není šance to stihnout.
Setkáváte se častěji s takto stresujícími věcmi? Vesměs ne, nebo spíš já ne. Nejsem tam na plný úvazek, proto to není tak stresující. Jsem tam na předem určenou dobu, třeba 20 hodin týdně a mám přidělenou nějakou práci, kterou v tom časovém úseku musím stihnout. Nemám ale vyhrazeného třeba jednoho svého klienta, za kterého bych byl zodpovědný čistě jen já.
Uplatňuješ v zaměstnání znalosti, které jsi získal ve škole? Po pravdě řečeno, ani moc ne. Některé věci ano – takové ty obecné záležitosti, hlavně z mediálního hlediska. Co se týče třeba zpracování prezentací a týmové práce, tak je to velmi užitečné. Spíš je to o tom, co se dozvím ze školy jako z celku, ne z konkrétních předmětů. Není to tak, že bych řekl „z Výzkumu a měření efektivity marketingu používám to, to a to“ – spíš na mě působí škola jako celek, to, s jakými lidmi se stýkám, kontakty, které tady mám, a potom je uplatňuji v té práci, kterou dělám v Ogilvy.
Je k této práci nezbytně nutné vysokoškolské vzdělání? Určitě ne, ale určitě to pomáhá.
Co přináší vysokoškolské studium tobě? Především kontakty. A taky titul, který otevírá dveře. Přitom ten dotyčný může mít mnohem menší zkušenosti než člověk, který tento obor nikdy nestudoval, ale má pro to lepší vlohy.
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Od doby, kdy jsi odmaturoval, ses už posunul někam jinam. V čem? Jak se změnil tvůj život? No, řekněme, že za ty 4 roky, co už od maturity uběhly, jsem se malinko posunul. Dostal jsem šanci pracovat v oboru, který dokonce studuji, celkem mě to baví a navíc mám i výhled do budoucna. Bydlím s americkými studenty, takže se mi zlepšila i angličtina, což je pro práci v marketingu a PR nutnost. Na rozdíl od doby, kdy jsem maturoval, jsem ztratil některé ideály, začal se sám živit a už tuším co budu dělat za 5 let…