Helénistická filosofie a novoplatonismus
období helénismu – od konce 4.stol. př. Kr. do roku 529 po Kr., kdy byly uzavřeny antické filosofické školy rozsáhlé změny ve společnosti – rozpadá se říše Alexandra Velikého, ztrácejí se jistoty polis (obce) a jiné problémy přichází období „autonomie“ = odpovědnosti sám za sebe; sám si musím dávat zákony a pravidla, když nemám jistoty polis; zároveň nejsem identifikován s obcí, […]
období helénismu – od konce 4.stol. př. Kr. do roku 529 po Kr., kdy byly uzavřeny antické filosofické školy
- rozsáhlé změny ve společnosti – rozpadá se říše Alexandra Velikého, ztrácejí se jistoty polis (obce) a jiné problémy
- přichází období „autonomie“ = odpovědnosti sám za sebe; sám si musím dávat zákony
a pravidla, když nemám jistoty polis; zároveň nejsem identifikován s obcí, ale lidstvím – jsem člověk
- filozofie se přestává zajímat o přírodu a celou společnost, zažívá období „skepse“ – hledá nové podněty, nová východiska, nový zájem
- filozofie se začíná více zabývat problematikou člověka jako jednotlivce, jeho vztahem
ke světu a k ostatním lidem
- poptávka po odpovědích – Jak se vyrovnat se svobodou? Jak najít svoji totožnost?
- vzniká řada filozofických škol, ale často na úkor kvality
Stoicismus
- 3. století př. Kr. až 6. století po Kr.
- pojmenování podle zdobeného sloupořadí = „stoá poikilé“
- zakladatel – Zenon z Kitia (asi 336 – 264 př. Kr.)
- celkem tři období:
· stará stoa – Chrýsippos – který dal celé učení písemně zpracoval a systematizoval
· střední stoa – vrchol v 1. stol. př. Kr. – Poseidonios – otázky praktické mravouky
· mladší stoa – někdy se uvádí nová stoa – období císařství římského – Epiktetos (otrok), Seneca (učitel císaře Nerona), Marcus Aurellius (císař)
- byla jim blízká Aristotelova filozofie, zvláště co se týkalo ontologických otázek
- základem všeho je pro ně Bůh, který jako duch = „pneuma“ všechno prostupuje;
je tvořeno aktivními živly, ohněm a vzduchem, proniká celý svět a působením na pasivní živly tvoří věci
- podstata světa je věčná a vše vytvořené z živlů je v neustálé změně.
- celý svět je v určitých dlouhých obdobích zachvácen světovým požárem, mění se v oheň, aby pak znovu vznikl jako přesná kopie světa dřívějšího = idea věčného návratu
- vše je harmonicky a smysluplně uspořádáno, propojeno pouty sounáležitosti = „sympatheia“ a řízeno Prozřetelností
- člověk má žít ve shodě s tímto řádem, se svou přirozeností, se svým rozumem, tj.:
· opírat se o poznání toho, co se přirozeně děje – nutnost rozhledu po světě pomocí rozumu
· žít podle přirozených povinností – pochopení povinností nám dala příroda
· všechny věci užívat v souladu s přírodou
- to je cesta mudrce (moudrého člověka) – ten dokonale zvládá napětí = „tonos“ (napětí mezi „bytím“ – obecným základem – a jedinečností věci – „jsoucna“); mudrc se nenechá citově ovlivnit, citově přivázat, zviklat – je nezávislý, nepohnutelný před osudem = „atharaxia“ (klid a vyrovnanost)
- nikdy nemůže nastat situace donucení, tj. svobodný člověk se může rozhodnout svobodně
odejít i ze života (ale to bylo zároveň považováno za určitý projev slabosti, protože člověk ze své situace utekl, neřešil ji)
- ideál „kalokagatia“ = krásy a dobra – starý mudrc dělá to, co se sluší a ve shodě s racionalitou
- člověk se musí osvobodit od negativních sklonů – vášní = „pathé“ (strach, touha, rozkoš, strast) – toto osvobození od vášní = „apatheia“
- ve svobodě člověk získává pozitivní rysy lidství – ctnosti = „arété“; ctnost je pravé dobro
„Moudrý může pohnout světem, jenom kdyby chtěl.“
Epikureismus
- zakladatel – Epikúros ze Samu (341 – 270 př. Kr.) – scházel se v zahradě se svými přáteli,
probíhaly debaty – moment blaženého procházení se zkultivovanou přírodou – krásný
zážitek (smyslový, rozumový, citový, intelektuální..)
- žijeme ve dvou světech:
· svět – atomů a prázdna = není to náš svět, i když nás obklopuje – nevidíme atomy ve světě
· svět – senzuální = to je náš skutečná svět, svět našeho života – vidíme ho, cítíme prožíváme
- atomy se nepohybují po předem vytčených drahách jako u Demokrita, ale oscilují kolem nich (kmitají) – tím je udržen řád i myšlenka svobody
- „parenklineze“ = odchylka atomu od předem dané dráhy
- lidská duše není nesmrtelná
- v etice hájí myšlenku svobody – co nejvíce bychom ji měli využívat
- svoboda rozhodování má však kritérium – štěstí – svobodně se máme rozhodovat pro štěstí
- vše směřuje od strasti ke slasti = „hédonismus“
- základní lidskou vlastností je rozkoš – nejen tělesná, ale i duševní
· duševní rozkoše – jsou trvalé, nejsou podřízeny aktualitě trvání
· tělesné rozkoše – časově omezené, od doby vzniku podnětu do doby než je nasycen
- pokud vás trápí tělesné slasti – uchylte se k duchovním
- hlavní rozkoš není něčeho dosáhnout, ale něčeho se vyvarovat
- základní rozkoší je „býti v klidu“
- uspokojení potřeb volit rozumně, aby tlak vnější nepřevážil uspokojení potřeb a také mít
co nejmenší požadavky
- další úkol je zbavit se strachu, který nás zbavuje schopnosti užívat si slast
- strach může být z nedosažitelnosti štěstí, potom ze smrti, z bohů, z utrpení
· ze smrti = všechno, co se dotýká smyslů jde mimo nás; smrt nelze smyslově prožívat
„Jsme-li tu my, není tu smrt, je-li tu smrt, nejsme tu my.“
· z bohů = i bohové jsou vytvořeni z atomů a prázdna, ale jsou jsoucny jiného typu a mají jiné chování – méně se znepokojují, nestarají se o nás, protože by se o nás museli bát
· z utrpení = nelogické – opravdu to nedokážeme snést? – nesnesitelné utrpení nese za sebou smrt, ale ta se už nás netýká; nesnesitelnost se prokazuje trváním
- naproti stoikům Epikuros má odmítavý postoj vůči státu; stát je pramen strastí
Skepticismus
- hlavní princip – pochybnost
- ústřední teze etiky skepticismu se shodují se stoicismem a epikureismem
- pravá blaženost spočívá v klidné a vyrovnané mysli
- odlišná byla skeptická pochybnost o poznatelnosti světa, o pravdě
1. Starší skepse
- zakladatel – Pyrrhon z Elidy, 4. stol. př. Kr.
- jeho filozofie je soustředěna do tří otázek
· jaké jsou věci › nic o nich nevíme a vědět nemůžeme
· jaký postoj k nim máme zaujmout › máme se zdržet soudu o věcech, zdrženlivost v úsudku = „epoché“
· co tím získáme › budeme šťastni, jsme si vědomi svých mezí
2. Střední skepse
- Arkesialos, Karneades – propracovali názor o pravděpodobnosti lidského poznání – podstatu věcí poznat nemůžeme, ale poznáváme jevy (jak se nám věci jeví)
- myšlenka „propabilismus“ = pravděpodobnost – stačí, když dosáhne pravděpodobného poznání
3. Mladší skepse
- Ainesidemos – obnovil původní Pyrrhonovu skepsi
- ve svém díle Osm knih řečí Pyrrhonských formuluje deset „tropů“ = jsou argumenty, kterými se antičtí skeptikové snažili zdůvodnit svoji pochybnost o obecné platnosti poznání
Novoplatonismus
- zakladatelem Plótínos – v podstatě vytvořil nový směr, přestože si myslel, že „oprašuje Platóna
- základ všeho je materiální a hybný › „hybná idea“ (Platónova idea byla nehybná)
- existuje „jedno“ – z něhož vyzařují další skutečnosti; „jedno“ je matematický pojem, vyjadřuje jednoduchost, počátek a zároveň je nepředstavitelné
Představa kypění
- to „veškero“ nelze ohraničit – vykypují z něj stále nové a nové tvary
- to „jedno“ (veškero) musí produkovat – protože kdyby neprodukovalo, nebylo by dokonalé
- nejprve vydá ze sebe boha
- existují tři roviny duše
· duše světová = nejobecnější, vnitřně se nedělí, jednota
· duše individuální = vázána s jednotlivci, spojena s tělem, rozmanitá
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
· duše přírodní = nemá jednotu, množina materiálních jsoucen, míra obecnosti a jedinečnosti
- o duši máme pečovat – důležitá je duchovní stránka – pěstovat jednotící princip, soustředit se na vyšší příčky › nutná očista = „katharsis“
- pokud existuje cesta nahoru – musí existovat i cesta dolů › když se obrátíme k tělesnému, konkrétnímu, jednotlivému, rozpadajícímu se, pokud neposilujeme duchovní princip – pád do temnoty
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.