Formy výchovy a vzdělávání

1. ŠKOLNÍ –  školní výchova by měla poskytovat jedinci souhrnný systém základních informací –  školy byla a bude základní výchovně-vzdělávací institucí Výchova v rámci vyučování – vyučování v jednotlivých předmětech (zahrnuje jak získání nových informací, tak humanizaci) Výchova v mimo vyučovacích aktivitách – mohou být realizovány ve spolupráci s některými společenskými organizacemi a kulturními institucemi […]

1. ŠKOLNÍ

–  školní výchova by měla poskytovat jedinci souhrnný systém základních informací
–  školy byla a bude základní výchovně-vzdělávací institucí
Výchova v rámci vyučování – vyučování v jednotlivých předmětech (zahrnuje jak získání nových informací, tak humanizaci)
Výchova v mimo vyučovacích aktivitách – mohou být realizovány ve spolupráci s některými společenskými organizacemi a kulturními institucemi (exkuce,…)

Česká vzdělávací soustava

  • Předškolní vzdělávání
  • Základní vzdělávání (první, druhý stupeň
  • Střední vzdělávání
  • Vyšší odporné vzdělávání
  • Vysokoškolské vzdělávání
    • Bakalářské
    • Magisterské, nebo navazující magisterské
    • Doktorské studium
  • Další (ZUŠ, JŠ)

Předškolní vzdělávání

1. mateřská škola – docházejí zde zpravidla od 3-6 let. Mohou ale i děti dvouleté a děti s odkladem povinné školní docházky

2. speciální MŠ – zabývá se výchovou a vzděláním dětí se specifickými potřebami (autismem, …)

3. přípravná třída – cílem je systematicky připravovat děti ze sociokulturní znevýhodňujícího prostředí k bezproblémovému začlenění do 1. roč. ZŠ

Základní vzdělávání

– povinná vzdělávací povinnost byla zavedena v r.1774, plní se na ZŠ, GYM, nebo KONZ, zákon umožňuje individuální vzdělávaní bez každodenní návštěvy školy
– dokladem o dosažení základního vzdělávání je vysvědčení
Střední vzdělávání

– pro přijetí je nezbytné ukončení základního vzdělání a splnění podmínek přijímacího řízení
– forma může být denní, večerní, dálková
– s maturitou lze dosáhnout úspěšným ukončením studia na gymnáziu nebo na SŠ – příprava studentu na výkon náročnějších kvalifikovaných povolání, nebo      ke studiu na VŠ, je ukončeno maturitní zkouškou

– s výučním listem trvá dva až tři roky – cílem je připravit studenty k výkonu kvalifikovaných činností, kde převládá manuální práce, ukončuje se závěrečnou zkouškou, pak může být nadstavbové studium.

– konzervatoř připravuje studenty v oblasti hudby, tance a zpěvu a dramatického umění – trvá 6-8 let, je ukončeno maturitou nebo absolutoriem

Vyšší odborné vzdělávání

– je to příprava na povolání, které nevyžaduje vysokoškolský diplom (sestřička, asistent pedagoga)
– je určen maturantům
– studium trvá 2-3 roky
– studium ukončuje absolutorium, titul Dis.

Vysokoškolské vzdělávání

a. bakalářské studium
– 3 roky, Bc.

b. magisterské
– 2 roky, Mgr.

c. magisterský studijní program
– 4-6 let, Mgr., Ing. MuDr.

d. doktorský studijní program
– malý doktorát – 2 roky
– velký doktorát – 3-4 roky

Další vzdělávání
– jazykové školy
– ZUŠ

2. MIMOŠKOLNÍ

– jedná se o výchovu mimo školu
– základ tvoří bezprostřední prožitky
a. Společenské organizace – Červený kříž, Sbor dobrovolných hasičů
b. Kulturní instituce – muzea, knihovny, divadla, …
c. Hromadné sdělovací prostředky – tisk, rozhlas, film,…

Pozitivní dopad

– zpřístupňují kultury, zábavu a informace
– rychlé rozšíření závažných informací
– kladné modely chování vhodné k napodobení
– rituální fce – jsou únikem z reálného světa

Negativní dopad

– televizní děti
– nevhodné reklamy
– vulgarita v médiích
– nadmíra násilí

3. RODINNÁ

– rodina je místo, kde se cítíme dobře a v bezpečí. Vím, že zde můžeme jít kdykoliv pro pomoc

Formy rodinného soužití

1. rodina orientační (výchozí)
– rodina, do níž se rodíme a kde vyrůstáme

2. rodina reprodukční
– rodina, kterou sami zakládáme, plníme rodičovské role

3. rodina nukleární
– tvoří rodiče a děti, nikoli už rozsáhlá síť příbuzenství

4. rodina širší
– širší příbuzenství (prarodiče, strýcové, tety, bratranci a sestřenice)

5. rodina neúplná
– z důvodu rozvodu, ovdovění některého rodiče

Funkce rodiny

– biologická – spočívá v zajištění reprodukce lidské společnosti
– ekonomická – zabezpečení materiálních podmínek existence rodiny
– emociální – vytvořit prostředí pohody, bezpečí a lásky
– ochranná – zabezpečení péče a ochrany dětí nepříznivými vlivy (alkohol, Špatný chlap, nemoc)
– výchovná – příprava na život ve společnosti – dlouhodobé a cílevědomé působení rodiny na dítě s ohledem na jeho potřeby

4. SEBEVÝCHOVA

– Následuje většinou po sebehodnocení a sebepoznání
– Muže vzniknout i jako reakce na okolí – na poznané vzory, po hodnocení ze strany okolí

Předpoklady sebevýchovy

– Motivace, potřeba a zájem se dál vzdělávat
– Schopnost autodiagnózy – sebepoznání, vytrvalost, samostatnost
– Schopnost koncipovat svůj další rozvoj – cílevědomost, samostatnost

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.