Formy výchovy a vzdělávání
1. ŠKOLNÍ – školní výchova by měla poskytovat jedinci souhrnný systém základních informací – školy byla a bude základní výchovně-vzdělávací institucí Výchova v rámci vyučování – vyučování v jednotlivých předmětech (zahrnuje jak získání nových informací, tak humanizaci) Výchova v mimo vyučovacích aktivitách – mohou být realizovány ve spolupráci s některými společenskými organizacemi a kulturními institucemi […]
1. ŠKOLNÍ
– školní výchova by měla poskytovat jedinci souhrnný systém základních informací
– školy byla a bude základní výchovně-vzdělávací institucí
Výchova v rámci vyučování – vyučování v jednotlivých předmětech (zahrnuje jak získání nových informací, tak humanizaci)
Výchova v mimo vyučovacích aktivitách – mohou být realizovány ve spolupráci s některými společenskými organizacemi a kulturními institucemi (exkuce,…)
Česká vzdělávací soustava
- Předškolní vzdělávání
- Základní vzdělávání (první, druhý stupeň
- Střední vzdělávání
- Vyšší odporné vzdělávání
- Vysokoškolské vzdělávání
- Bakalářské
- Magisterské, nebo navazující magisterské
- Doktorské studium
- Další (ZUŠ, JŠ)
Předškolní vzdělávání
1. mateřská škola – docházejí zde zpravidla od 3-6 let. Mohou ale i děti dvouleté a děti s odkladem povinné školní docházky
2. speciální MŠ – zabývá se výchovou a vzděláním dětí se specifickými potřebami (autismem, …)
3. přípravná třída – cílem je systematicky připravovat děti ze sociokulturní znevýhodňujícího prostředí k bezproblémovému začlenění do 1. roč. ZŠ
Základní vzdělávání
– povinná vzdělávací povinnost byla zavedena v r.1774, plní se na ZŠ, GYM, nebo KONZ, zákon umožňuje individuální vzdělávaní bez každodenní návštěvy školy
– dokladem o dosažení základního vzdělávání je vysvědčení
Střední vzdělávání
– pro přijetí je nezbytné ukončení základního vzdělání a splnění podmínek přijímacího řízení
– forma může být denní, večerní, dálková
– s maturitou lze dosáhnout úspěšným ukončením studia na gymnáziu nebo na SŠ – příprava studentu na výkon náročnějších kvalifikovaných povolání, nebo ke studiu na VŠ, je ukončeno maturitní zkouškou
– s výučním listem trvá dva až tři roky – cílem je připravit studenty k výkonu kvalifikovaných činností, kde převládá manuální práce, ukončuje se závěrečnou zkouškou, pak může být nadstavbové studium.
– konzervatoř připravuje studenty v oblasti hudby, tance a zpěvu a dramatického umění – trvá 6-8 let, je ukončeno maturitou nebo absolutoriem
Vyšší odborné vzdělávání
– je to příprava na povolání, které nevyžaduje vysokoškolský diplom (sestřička, asistent pedagoga)
– je určen maturantům
– studium trvá 2-3 roky
– studium ukončuje absolutorium, titul Dis.
Vysokoškolské vzdělávání
a. bakalářské studium
– 3 roky, Bc.
b. magisterské
– 2 roky, Mgr.
c. magisterský studijní program
– 4-6 let, Mgr., Ing. MuDr.
d. doktorský studijní program
– malý doktorát – 2 roky
– velký doktorát – 3-4 roky
Další vzdělávání
– jazykové školy
– ZUŠ
2. MIMOŠKOLNÍ
– jedná se o výchovu mimo školu
– základ tvoří bezprostřední prožitky
a. Společenské organizace – Červený kříž, Sbor dobrovolných hasičů
b. Kulturní instituce – muzea, knihovny, divadla, …
c. Hromadné sdělovací prostředky – tisk, rozhlas, film,…
Pozitivní dopad
– zpřístupňují kultury, zábavu a informace
– rychlé rozšíření závažných informací
– kladné modely chování vhodné k napodobení
– rituální fce – jsou únikem z reálného světa
Negativní dopad
– televizní děti
– nevhodné reklamy
– vulgarita v médiích
– nadmíra násilí
3. RODINNÁ
– rodina je místo, kde se cítíme dobře a v bezpečí. Vím, že zde můžeme jít kdykoliv pro pomoc
Formy rodinného soužití
1. rodina orientační (výchozí)
– rodina, do níž se rodíme a kde vyrůstáme
2. rodina reprodukční
– rodina, kterou sami zakládáme, plníme rodičovské role
3. rodina nukleární
– tvoří rodiče a děti, nikoli už rozsáhlá síť příbuzenství
4. rodina širší
– širší příbuzenství (prarodiče, strýcové, tety, bratranci a sestřenice)
5. rodina neúplná
– z důvodu rozvodu, ovdovění některého rodiče
Funkce rodiny
– biologická – spočívá v zajištění reprodukce lidské společnosti
– ekonomická – zabezpečení materiálních podmínek existence rodiny
– emociální – vytvořit prostředí pohody, bezpečí a lásky
– ochranná – zabezpečení péče a ochrany dětí nepříznivými vlivy (alkohol, Špatný chlap, nemoc)
– výchovná – příprava na život ve společnosti – dlouhodobé a cílevědomé působení rodiny na dítě s ohledem na jeho potřeby
4. SEBEVÝCHOVA
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
– Následuje většinou po sebehodnocení a sebepoznání
– Muže vzniknout i jako reakce na okolí – na poznané vzory, po hodnocení ze strany okolí
Předpoklady sebevýchovy
– Motivace, potřeba a zájem se dál vzdělávat
– Schopnost autodiagnózy – sebepoznání, vytrvalost, samostatnost
– Schopnost koncipovat svůj další rozvoj – cílevědomost, samostatnost
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.