Empatie, úzkost a strach ve škole, motivace a naučená bezmocnost

Pojem empatie, úzkost a strach Empatie schopnost vcítit se do druhého člověka, jeho prožívání, pocitů a přizpůsobit jim vlastní jednání Úzkost nepříjemný emoční stav, který je doprovázen napětím, nejasným nebezpečím, předtuchou hrozby. Jedinec se cítí ohrožen, ale neví přesně čím. (nevztahuje se k jednomu objektu) 4 typy – 1. normální úzkost – přiměřená stupni ohrožení […]

Pojem empatie, úzkost a strach

Empatie

  • schopnost vcítit se do druhého člověka, jeho prožívání, pocitů a přizpůsobit jim vlastní jednání

Úzkost

  • nepříjemný emoční stav, který je doprovázen napětím, nejasným nebezpečím, předtuchou hrozby. Jedinec se cítí ohrožen, ale neví přesně čím. (nevztahuje se k jednomu objektu)
  • 4 typy – 1. normální úzkost – přiměřená stupni ohrožení

2. neurotická úzkost – úzkost je silnější než stupeň ohrožení

3. úzkostnost – úzkost se stala relativně stálou vlastností osobnost

4. sociální úzkost – nejistota v kontaktu s lidmi

Strach

  • se vztahuje k určitému objektu (mám strach z…)
  • je prožíván jako škodlivé, trýznivé, nepřijatelné napětí
  • 2 typyaktivní strach (zvýšená motorická aktivita, která umožňuje člověku obranu nebo únik)

pasivní strach (neschopnost pohnout se, reagovat)

Situace vyvolávající úzkost a strach ve školním prostředí

  • nástup na novou školu
  • různé neshody s vrstevníky
  • mnoho úkolů, příliš vysoké nároky na dítě, špatné výsledky
  • šikana, dítě se bojí jít do školy, protože ví, co ho tam čeká
  • mohou to být i situace, které nastanou u více nadaného dítěte (například se ve škole nudí)
  • dítě špatně vychází s učitelem
  • špatné učební podmínky ve třídě (děti jsou neposlušné, hygienické podmínky, …)

Práce s úzkostným dítětem

  • vytvářet ve třídě přátelskou, klidnou atmosféru
  • opatrně používat soutěžení
  • vyhýbat se situacím, kdy by vysoce úzkostní žáci museli vystupovat před celou třídou
  • vyhnout se zbytečné časové tísni
  • psát instrukce na tabuli
  • připravit žáky na písemnou práci
  • zprostředkovávat všem pocit úspěšnosti

 

Tréma, předzkouškový stav

Tréma

  • vysoký stupeň úzkostnosti, který je charakteristický neschopností soustředit se, nejistotou, nedostatkem sebedůvěry
  • trvá po celou dobu, co jedinec podává výkon a snižuje jej

Předzkouškový stav

  • stav tenze (napětí), která umožňuje mobilizovat úsilí nutné pro zvládnutí úkolu, jakmile jedinec začne na úkolu pracovat, napětí mizí

Motivace a naučená bezmocnost

Motivace

  • celá soustava motivů, je vnitřní (vychází z vnitřních pohnutek) a je ovlivněna vnitřními a vnějšími vlivy
  • pozitivní – pozitivní motivační metody na lidi působí tak, že chtějí něco udělat
  • negativní – působí na lidi tak, že je k tomu svým způsobem nutí, je iniciována strachem z určitého druhu trestu

Naučená bezmocnost

  • pojem, který vytvořil student Pensylvánské univerzity Martin E. P. Seligman roku 1975, na základě sledování pokusů se zvířaty – pokusné zvíře, které se naučí, že nemůže kontrolovat averzivní podnět – vyhnutí se elektrickému šoku – upadá do stavu bezmoci a demotivace
  • ilustraci popsaných přístupů lze najít mimo jiné v pokusech I. P. Pavlova z počátku dvacátého století. Šlo o oním vědcem spíše opomíjený a okrajový výsledek výzkumu podmíněných reflexů
  • jedinec ztrácí kontrolu nad svým prostředí a rezignuje (vzdá se další snahy) protože je přesvědčen o tom, že nemá šanci změnit svou situaci, ať dělá cokoliv

 

Spolupráce učitele s výchovným poradcem, školním metodikem prevence a školním psychologem (praktická situace)

Otázky:

Jaké jsou kompetence těchto jednotlivých odborníků a o koho se vlastně jedná?

Na koho mohou tito odborníci případně odkázat, když si neví rady, nebo když nejsou dostatečně kompetentní?

Vlastní nápady:

Jaké jsou kompetence těchto jednotlivých odborníků a o koho se vlastně jedná?

  • působí na školách jako odborníci v rámci poradenských služeb¨
  • působí především na základních a středních školách
  • pokud je MŠ přidružena ke škole základní mohou jejich služby využívat i učitelé MŠ
  • služby těchto odborníků mohou využívat žáci, učitelé, vychovatelé školních družin nebo školních klubů, rodiče žáků, zaměstnanci školy
  • na školy nemusí být obsazeny všechny tyto pozice, může být např. je školní psycholog

 

Výchovný poradce

  • kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žaků (kam na SŠ a VŠ, do práce, …)
  • spolupráce s Úřady práce, pedagogicko-psychologickými poradnami, speciálně pedagogickými centry
  • příprava podmínek pro integraci žáků s zdravotním postižením ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům

Školní metodik prevence

  • tvorba preventivního programu školy
  • pomáhá v oblastech záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších
  • integrace dětí z multikulturního prostředí – prevence rasismu, xenofobie a dalších jevů, které souvisí s otázkou přijímání kulturní a etnické odlišnosti
  • navazují spolupráci s pracovníky různých organizací, které pomáhají v oblasti sociálně patologických jevů a kteří přijdou udělat do školy přednášku nebo besedu (střediska výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, …)
  • spolupráce s třídním učitelem nebo kolektivem třídy v případě, že se objevuje například šikana atd.

Školní psycholog

  • individuální konzultace se žáky s osobními problémy (konzultace, vedení)
  • krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce
  • prevence školního neúspěchu žáků (nemůže se soustředit na učení, …)
  • skupinová a komunitní práce s žáky
  • podpora spolupráce třídy a třídního učitele
  • individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání (jak například pracovat s některými žáky, …)
  • spolupráce při zápisu do 1. třídy
  • diagnostika nadaných žáků nebo žáků se specifickými vzdělávacími potřebami

Na koho mohou tito odborníci případně odkázat, když si neví rady, nebo když nejsou dostatečně kompetentní?

  • linky důvěry, linka bezpečí, Bílý kruh bezpečí, Člověk v tísni, fond ohrožených dětí (jedná se o bezplatné telefonní linky, které poskytují dětem rady v obtížných sit.)
  • poradny pro děti a mládež (pomáhají dětem v krizových situacích, nebo při hledání sama sebe, nabízejí jim aktivity pro vhodné trávení volného času)
  • střediska sociální prevence, nízkoprahová centra, poradny pro volbu povolání, krizová drogová centra, pedagogicko-psychologické poradny, sociální poradny, Policie ČR

 

 

 

 

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.