Do školy na kole – bikesharing v Česku

24. 10. 2019 | Studentský život

bikesharingKdyž se řekne „kolo“ a „město“, nejspíš se vám vybaví nizozemský Amsterodam, kde počet kol převyšuje počet obyvatel, Kodaň, ve které v rušných odpoledních hodinách můžete uvíznout v cyklistické zácpě, nebo nám blízký Berlín – všude tam je kolo naprosto zásadní součástí městské dopravy. Lidé v těchto městech si pořizují starší kola, u kterých jim nebude tolik líto, kdyby náhodou byla ukradena, nebo využívají sdílená kola, která si lze půjčit jednoduše přes mobilní aplikaci přímo na ulici.

Tomuto systému sdílení kol se říká bikesharing. Ten se vyvíjí již několik desetiletí, v Amsterodamu jej vyzkoušeli už v 60. letech minulého století. V Česku však zažívá boom teprve během posledních několika roků. Zejména v Praze a Brně.

Pražským průkopníkem bikesharingu byl karlínský projekt žlutých kol zvaný Yello. Ten byl spuštěn v roce 2005 a byl natolik úspěšný, že se jím v dalších letech inspirovali pražští politici a snažili se vybudovat celoměstský systém půjčování kol. To se jim však dodnes nezdařilo.

V roce 2013 se pak v pražských ulicích objevilo čtyřicet růžových kol firmy Rekola. Dnes je jejich počet daleko vyšší – přibližně 500 kusů.

Abyste si mohli růžové kolo půjčit, potřebujete aplikaci Rekola. Zde se vám po registraci zobrazí mapa, na které uvidíte dostupná kola v okolí. Kola mají na sobě QR kód, po jehož načtení získáte kód k zámku, kterým je kolo zabezpečeno. Ten už si pak snadno odemknete a můžete vyrazit. V mapce jsou znázorněny také zóny, ve kterých můžete kolo po skončení jízdy zaparkovat. Poté v aplikaci zmáčknete tlačítko „Vrátit kolo“, a vyfotíte kolo se zamčeným zámkem.

Službu si můžete buď předplatit, což vyjde na 195 Kč měsíčně a získáte neomezený počet 30minutových jízd, nebo můžete platit každou jízdu zvlášť. Pak vás bude každá půlhodina stát 24 Kč. Rekola nově nabízí také elektrokola, v současné chvíli jich je v Praze 70. U nich platíte 15 Kč za odemknutí (předplatitelů se tento poplatek netýká) a následně 2 koruny za minutu.

Rekola funguje i v Brně, měsíční tarif je stejně drahý, ten 30minutový stojí pak o šest korun méně než v Praze.

V dubnu tohoto roku začala v hlavním městě působit také firma Freebike, která se specializuje na elektrokola. Aktuálně má k dispozici 550 strojů. Systém funguje podobně jako u Rekol, opět je nutno mít aplikaci pomocí které zjistíte, kde se kola nachází nebo načíst QR kód na jeho rámu. Kolo můžete vrátit ve virtuálních stanicích vyznačených v aplikaci nebo – za poplatek 25 korun – kdekoliv jinde (s výjimkou červeně vyznačené zóny na mapě).  U Freebike máte na výběr z několika tarifů. Měsíční tarif například stojí 299 Kč. Minutový vyjde na dvě Kč za minutu.

V Brně je vedle Rekol hlavním hráčem na trhu Velonet, který má po městě několik stojanů. U nich zadáte své přihlašovací údaje a kolo si odemknete. Zaparkovat jej můžete i mimo stojan, poplatek však činí 50 Kč. Velonet opět nabízí buď měsíční tarif, se kterým za 260 Kč získáte 75 minut bezplatné jízdy denně, nebo jednorázový – zde je aktivační poplatek 3 Kč a prvních 15 minut zdarma, dále je cena 29 Kč/hod., tento poplatek je účtován po minutách, uživatel tedy zaplatí jen to, co projezdí. Velonet má několik stojanů i v Praze okolo Vltavy.

Bude zajímavé sledovat, jakým směrem se bude ubírat městská doprava. Že by jízda na kole po městě dosáhla takového rozmachu, jaký vidíme v metropolích zmíněných v úvodu článku, se jeví jako nepravděpodobné, částečně i kvůli poměrně kopcovité struktuře našich velkých měst. Bikesharing je však zatím stále na vzestupu – každý rok přibývá kol i jejich uživatelů a jde o příjemný, ekologicky šetrný a uživatelsky jednoduchý způsob dopravy po městě.

Zdroje:

https://prahounakole.cz/2019/01/co-prinese-prazsky-bikesharing-v-roce-2019/

https://brno.velonet.cz/

https://www.rekola.cz/

https://prague.freebike.com/

https://cs.wikipedia.org/wiki/Syst%C3%A9m_sd%C3%ADlen%C3%AD_kol#Sd%C3%ADlen%C3%AD_kol_v_%C4%8Cesku