Den smutku spojený s diskusí na téma agresivita a násilí ve společnosti

9. 3. 2004 | Aktuality

Školské odbory vyhlásily středu 10. března, den, kdy se bude konat pohřeb zavražděného učitele ze Svitav, dnem smutku. Doporučily, aby školy vyvěsily černou vlajku. Úvodní hodiny výuky by měly být zahájeny minutou ticha, po níž by měla následovat diskuse o agresivitě a násilí nejen na školách, ale ve společnosti obecně.

Odboráři rovněž vyzvali všechny složky společnosti, aby hledaly východisko z lhostejnosti a nebezpečí násilných konfliktů ve školách mezi učiteli a žáky a také mezi pedagogy a rodiči. „Ponižování, šikana, agresivita se staly průvodními jevy života ve školách a my se nemůžeme zbavit dojmu, že tato skutečnost je společností přijímána jako fakt, se kterým si nevíme rady a neumíme jej efektivně řešit,“ soudí odboráři.

Ke dni smutku se připojí ministerstvo školství a zřejmě i většina českých škol. „Očekáváme masovou účast, regiony nás samy k takové akci vyzvaly,“ uvedl předseda Českomoravského odborového svazu pracovníků školství František Dobšík.

Po událostech, které se v poslední době odehrály, někteří ředitelé požadují, aby ve školách byl povinně školní psycholog, uvedl Dobšík. Odbory tento návrh podpoří, protože ho považují za jedno z možných preventivních opatření. Psycholog by měl mít právo poslat žáka na vyšetření, pokud by měl podezření na psychopatické sklony, řekl odborový předák. Na námitku, že někteří pedagogové zneužívají svého postavení a děti šikanují a ponižují, odpověděl, že by toto opatření mohlo fungovat i vůči nim. „My se ozýváme za zaměstnance a za děti se musí ozvat rodiče,“ řekl. V médiích se totiž objevily spekulace o tom, že šedesátiletý učitel Bohuslav Šíbl, jehož minulé pondělí ubodal jeho šestnáctiletý žák, chlapce ponižoval.

Českomoravský odborový svaz pracovníků školství podle slov jeho předsedy už několik let usiluje také o to, aby pedagogičtí pracovníci získali postavení veřejného činitele. „Naši politici však k tomuto kroku zatím nenašli dostatek vůle a odpovědnosti,“ dodal. Ministryně školství Petra Buzková, s kterou Dobšík v pondělí 8. března hovořil o možnostech omezení agresivity žáků, k tomu poznamenala, že status veřejného činitele nebo vyšší tresty učitele od podobného útoku neochrání. „Jsem přesvědčena, že by se vražda stala, i kdyby pedagogové veřejnými činiteli byli. Útočníci tohoto typu neuvažují o tom, jestli je trestní sazba zvýšená.“

Se statusem veřejného činitele pro učitele nesouhlasí ani ředitel Výchovného ústavu v Chrastavě Zdeněk Pelda. Jako jedinou cestu, jak chránit učitele před vraždami a pokusy o ně, vidí trpělivou a důslednou výchovu dětí k dodržování morálky. Myslí si, že brutálních útoků, jakým byla vražda učitele ve Svitavách, bude v příštích letech pravděpodobně přibývat. „Může za to současné společenské klima, které nahrává lidem bez morálky,“ řekl.

Jako možné řešení, které by mohlo předejít podobným neštěstím, vidí Petra Buzková přípravu budoucích učitelů i další vzdělávání pedagogů z praxe. Měli by mít větší schopnost rozpoznat problém u konkrétního dítěte v jejich třídě nebo škole. Na pedagogických fakultách je podle ní třeba, aby studenti absolvovali sociálně psychologické výcviky, aby měli šanci určité problémy vidět, nejen si o nich přečíst v učebnici. „Jsou to věci, které pomohou učitelům v terénu, aby zvládli určitý nárůst agresivity ve školách, ale ani takový výcvik nepomůže tomu, aby nebyli napadeni,“ připustila. Důležitou roli by měly sehrát i pedagogicko-psychologické poradny. Buzková souhlasí s odbory: ideální by bylo, kdyby každá škola měla svého psychologa, který by děti dlouhodobě sledoval.

Celospolečenskou diskusi na téma agresivita na školách odstartoval čin mladíka, který minulé pondělí dopoledne, údajně bez zjevného důvodu, pobodal při vyučování učitele technických předmětů. Ten na následky zranění zemřel. Policie chlapce tentýž den obvinila z vraždy. Soud ho vzal v úterý do vazby. Policie uvalila na informace o průběhu vyšetřování embargo v souladu s novým zákonem o soudnictví mladistvých. Ten platí od 1. ledna tohoto roku a chrání osobu podezřelého mladistvého, včetně údajů, které by mohly vést k jeho identifikaci. Neveřejné je i soudní projednávání.