Dějiny pedagogiky
Pravěk – na výchově se podíleli všichni dospělí, nejen rodiče dítěte – významné postavení žen ve společnosti Infanticida = usmrcování a opouštění dětí v tomto období nebylo ničím výjimečným. Důvodem usmrcení mohlo být to, že dítě bylo bráno jak další „hladový krk“, pohlaví, oběť bohům, nebo když se děti […]
Pravěk
– na výchově se podíleli všichni dospělí, nejen rodiče dítěte
– významné postavení žen ve společnosti
Infanticida = usmrcování a opouštění dětí v tomto období nebylo ničím výjimečným. Důvodem usmrcení mohlo být to, že dítě bylo bráno jak další „hladový krk“, pohlaví, oběť bohům, nebo když se děti narodily nějakým způsobem postižené, nebo s vadou
Hračky = byly zhotovovány a připomínaly pracovní nástroje
Výchova a vzdělávání v období starověku
Řecko
– Spartě: Sparta má vojenský charakter
Chlapci
- narození chlapci procházeli vinným testem, pokud se neosypalo, mohlo se v pozdějším věku stát studentem. Pokud se osypalo, bylo například shozeno ze skály
- zdravé dítě bylo předáno jeho otci a jeho povinností jej bylo vychovávat, nemocné dítě bylo usmrceno
- o životě dítěte nerozhodoval jeho otec, ale rada starších. Od sedmi let byli chlapci vychováváni mimo domov, kruté tresty a týrání – pokud prošli mohli pokračovat ve studiu
- v jejich dvaceti letech byl další test (museli zabít může) pokud tak učinili, mohli pokračovat na vojnu, do svých třiceti let
- od 18 – 20 let tvrdý vojenský výcvik a potom vojenská služba
- teprve ve 30 letech se stali plnoprávnými občany (mohli se tedy ženit až po 30 roce = tzv. dohodnutá manželství) – v této době byla velmi vysoká úmrtnost
– Athénách: = cílem výchovy je KALOKAGÁTIE – ideál krásy
Cílem je harmonický jedinec po tělesné a duchovní stránce a politicky aktivní muž. Nejvyšších vrstev společnosti, otec byl v čele rodiny. Studovali jen chlapci (učili se tělocviku a estetice, vyloučena byla pracovní výchova). Častá byla individuální výchova jedince v domácnosti.
- do 7 let děti vychovávány doma otroky (rozvoj myšlení pomocí her)
- od 7 -13 let: výchova rozdělena: Dívky (doma – rodinná výchova), chlapci (ve škole, učili se čtení, psaní, počítání)
- 13 – 15 let: chlapci přešli do zápasnické školy (palaistry)
– Sofisté (5. stol. př. n. l.) – učitelé moudrosti
– Sokrates: Učitel Platónův, vedl žáky k tomu, aby vlastním rozumem hledali řešení problémů. Měl velmi ráznou ženu, která se jmenovala Xantipa
– Platón vyžaduje veřejnou výchovu chlapců i dívek
– Aristoteles na rozdíl od Platóna vylučuje ze vzdělání dívky
Řím
– děti nesvobodných – účastnili se pracovního života, vyžadovala se absolutní poslušnost, výchova byla zaměřena na oblast mravní a pracovní
– děti svobodných – Věnovali se hrám, rozvíjela se tělesná a duševní stránka, cíl a obsah výchovy vycházel z náboženských představ
– r. 374 = pokrokový římský zákon = zabití dítěte je považováno za vraždu
– zakladatel didaktiky – Marcus Fabius Quintilianus: Dítě je stvoření, které je dobré, poučuje rodiče k tomu, aby pro své děti vybírali pečlivě chůvy. Věk pro zahájení školní docházky je sedmý rok a u předškolních dětí by měla být rozvíjena paměť.
Vzdělávání v období středověku
– přelom starověku a středověku = obtížné období (časté války, stěhování národů)
– církev zakládala sirotčince a nalezince, snaha pomoci těmto dětem
– cílem výchovy: pěstování víry a příprava na posmrtný život
– zájem o období prenatální = zakázány potraty
– děti na venkově žily chudým životem – byly často přetěžovány prací
Možné typy škol:
Církevní – udržovala se tvrdá kázeň a tělesné tresty
Městské školy – učilo se sedmero svobodných umění (trivium + dialektika, rétorika, gramatika) Vznikají z potřeb měst a řemeslníků
Šlechtická výchova – vyučovalo se na hradech. Chlapec = 7-14 let (páže) 14 – 21 let (zbrojnoš)
Středověké univerzity – první vznikly v Itálii (v Bologni), v Anglii (Oxford). Karlova univerzita (1348)
V čele univerzity stál rektor – 1. voleným rektorem byl Mistr Jan Hus.
Výchova a vzdělávání v novověku
Renesanční pedagogika
– období velkých objevů (knih tisk)
– návrat k antice = kalokagátie
– Erasmus Rotterdamský – je po něm pojmenován Erasmus (dílo: Chvála bláznovství)
– Francois Bacon: požaduje, aby učitel bral ohled na žákovu individualitu
Reformační pedagogika
– českobratrské školství v českých zemích = Jednota bratrská – učení Petra Chelčického
– výchova v rodině, české knihy, slabikáře, čeština – jako kazatelský jazyk.
– jednota bratrská vydávala knihy, učebnice, slabikáře
– Martin Luther
– Jan Blahoslav
– Jan Amos Komenský
Protireformační pedagogika
– Jezuité
- svojí výchovou usilovali o upevnění pozic církve
- zřídili uzavřené internáty (koleje) aby odstranili rušivé vlivy
- dbali na dobré vybavení škol a prostornost a světlost tříd
- věnovali pozornost výběru učitelů a dbali o jejich vzdělávání
- zavedli mírnou disciplínu a laskavé zacházení se žáky
- dbali na dostatek oddechu (svátky, prázdniny)
- vzdělání poskytovali bezplatně
- výuka byla systematicky plánována
- obsah vzdělávání – “sedm svobodných umění“ (trivium – gramatika, rétorika, dialektika, kvadrivium – aritmetika, geometrie, astronomie a muzika)
Pedagogika pod vlivem osvícenství
– se opíralo o přesvědčení, že člověk je součástí přírody, žije v přirozeném světě
– velký důraz je kladen na rozumové poznání, svobodu a nezávislost člověka
– John Locke
– J. J. Rousseau
– J. H. Pestalozzi
Pedagogika 19. století
– vláda Marie Terezie (1740-1780) a jejího syna Josefa II.
– pro děti 6 – 12 let bylo zpočátku zaváděna vzdělávací povinnost přecházející v povinnost školní docházky
– roku 1869 byl vyhlášen říšský (Hasnerův) zákon
– Karel Slavoj Amerling
– Gustav Adolf Lindner
Reformní pedagogika a vznik Alternativního školství
– vznikla počátkem 20. století jako projev kritiky dosavadního tradičního (herbartovského) způsobu vyučování.
– pozitiva reformní pedagogiky – podporuje motivaci a aktivitu žáků (projektové vyučování – upouští od tradiční organizace vyučovacích hodin – žáci jsou na základě určitého úkolu, např. stavby domu, vedeni ke komplexnímu poznávání jevů souvislostí)
– negativa reformní pedagogiky – upouští od systematičnosti a kázně, což má za následek velké rozdíly ve výsledcích mezi jednotlivými žáky, individualistickým pojetím jsou podceněny společné vzdělávací cíle – přecenění možností dětí (pedocentrismus) vede k mezerám ve vědomostech žáků
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.