Činitelé výchovně vzdělávacího procesu – osobnost učitele, učební styly žáků
Činitelé výchovně vzdělávacího procesu jsou takové faktory, které u dětí v mateřské škole, ale také na základní, střední atd. ovlivňují to: Příklad – jak se dítě do školy těší, nebo netěší (jestli se mu ve škole, líbí, nebo nelíbí) – jak rychle se dokáže novou látku naučit…atd. […]
Činitelé výchovně vzdělávacího procesu jsou takové faktory, které u dětí v mateřské škole, ale také na základní, střední atd. ovlivňují to:
Příklad
– jak se dítě do školy těší, nebo netěší (jestli se mu ve škole, líbí, nebo nelíbí)
– jak rychle se dokáže novou látku naučit…atd.
Činitelé se dělí na vnější a vnitřní
a) vnější činitelé:
1. úkol, který dítěti zadáme (nesmí být ani moc obtížný, ale ani moc jednoduchý)
2. učitel (příliš přísný, nebo příliš hodný, jeho celková pohoda, všeobecný přehled, metodické vedení, vztah k dětem ….)
3. užší sociální prostředí (rodina – jaké jsou zde vztahy, skupina vrstevníku – s jakými vrstevníky dítě přichází do styku, jejich koníčky, zájmy (skupina vrstevníků je velmi zásadní pro děti na prvním stupni), učí se od sebe a navzájem se ovlivňují )
4. širší sociální prostředí (celková kulturní a ekonomická situace ve společnosti) Př. Děti, které jsou vychovávány v prostředí, kde probíhá válka, nebo nějaká živelná katastrofa
5. materiální a organizační podmínky (vybavenost škol hračkami, pomůckami)
6. technické podmínky (osvětlení, hluk, teplota a vlhkost vzduchu)
Jsou to faktory, které přicházejí z vnějšího světa a dítě je může jen těžko ovlivnit!!
Př. Dítě si nemůže vybrat, jaký učitel jej bude učit, nemůže si vybrat s jakými pomůckami bude ve třídě pracovat.
b) vnitřní činitelé:
• fyzické (zdravotní stav, Př. nemocné dítě) a psychické předpoklady (vlastnosti osobnosti)
• biologické předpoklady (dědičné)
• aktuální stav (pozornost, nálada, únava)
• vědomosti, dovednosti, zájmy, návyky (osvojené předchozím učením)
• motivace styl (způsob) učení
– všichni tito činitelé nepůsobí izolovaně, ale vzájemně se ovlivňují, působí na sebe
– (např. špatný zdravotní stav vyvolá nepozornost a nereagování na učitele)
OSOBNOST UČITELE
Definice učitelské profese
J. A. Komenský zdůraznil význam učitele, přirovnal ho ke slunci – „Od něj vychází a na něm závisí celý život školy.“
Pedeutologie = věda o osobnosti učitele
Učitel = soustavně odborně vzdělává a vychovává děti, mládež nebo dospělé; je rozhodující složkou ve výchovném procesu
Formování učitelovy osobnosti je celoživotní proces – ovlivněn typem
– rodinné výchovy (zde získává lásku k druhým lidem, vztah k práci, k dětem, dovednost plánovat práci a zachovat režim dne)
– výchovou na ZŠ, SŠ, přípravou na výkon povolání na VŠ
– největší význam má samotná pedagogická činnost, další sebevzdělávání (vytváří si soubor pedagogických a didaktických dovedností, které uplatňuje v praxi)
!!!! Důležité je nejen teoretické vzdělání, ale také osobnostní předpoklady jako je (trpělivost, láska k dětem, empatie). Dále jsou nezbytně nutné zkušenosti, které učitel získá v průběhu své praxe.
Základní předpoklady kvalitního učitele
Kvalitní učitel by měl pracovat tak, aby:
• zaujal třídu (motivoval k práci)
• byl přirozený (žádný podivín, který šokuje děti oblečením, gestikulací
• musí být spravedlivý ke všem dětem
• má být zábavný (zasmát se s celou třídou nějaké příhodě, ale nikdy si nesmí učitel zvolit terčem nějakého žáka)
• vyvarovat se zbytečnému vyhrožování (nejdříve upozornit a poté když upozornění nepomůže potrestat nevhodné chování)
• učitel musí být dochvilný, připravený na hodinu
• získávat si u dětí důvěru (učitel musí být autoritou, ale zároveň kamarádem)
• poskytnout dětem odpovědnost (např. služba na tabuli)
• pokud si všimne nežádoucího chování k některému slabšímu dítěti (okamžitě zasáhnout)
• musí mít dobře zorganizovanou hodinu (aby ji děti nenarušovaly špatným chováním
• dát dětem najevo, že je učitel má rád
• znát metodiku povzbuzování a trestání a umět ji aplikovat ve třídě
• umět se pohotově rozhodovat ve standardních a neobvyklých situacích
Typologie učitele
Typologie dle Caselmana – švýcarský psycholog rozdělil učitele na:
1. Logotrop – učitel orientovaný na látku:
Filozoficky orientovaný – učí podle teorie, nemá před dětmi žádnou autoritu (většinou učitelé z fyziky, matematiky…). Děti často netuší, o čem učitel mluví, a proto se musí učit látku nazpaměť.
Odborně vědecky orientovaný – člověk, který má mnoho vědomostí a své vědomosti předává dětem (dokáže učivo vysvětlit a u dětí je oblíbený).
Logotropové jsou typičtí tím, že se chovají k dětem autoritativně.
2. Paidotrop
• individuálně psychologicky zaměřený – je zaměřený na děti, ne na látku – snaží se, aby jedinec byl harmonicky vyvinutý
• všeobecně psychologicky zaměřený – zaměřený na celou skupinu. Tito učitelé mají sociální cítění (sociální typ)
Typologie podle Döring:
1. ideový (náboženský) typ: spolehlivý, vážný, uzavřený, bez smyslu pro humor, pro žáky nudný
2. estetický typ: převaha fantazie a citu, smysl pro iracionální myšlenky
3. sociální typ: trpělivý, empatický, společenský, zajímá ho každý žák, střízlivý
4. teoretický typ: jde mu o předmět, nikoliv o žáka a vztah
5. ekonomický typ: metodický, snaží se s min. úsilím dosáhnout max. výsledků, vede žáky k samostatnosti, přesnosti
6. mocenský typ: prosazuje svou vůli a osobnost, žáci se ho bojí
Styl práce učitele
1) autoritativní styl: učitel má vše ve svých rukou, plánuje, určuje, co žák bude dělat (příkazy, instrukce, normy, disciplína, plnění úkolů), časté konflikty – jak reaguje žák: úkoly plní bez vnitřního zaujetí, zajímá ho výsledek (dobrá známka i za cenu opisování), ztrácí jistotu, víru ve spravedlnost, psychická zátěž, nevhodné vzorce chování (např. záškoláctví)
2) liberální styl: řízení je v rukou žáka, učitel nemá autoritu, žáci, kteří se chtějí učit, jsou nespokojeni, konflikty nikdo neřeší v domnění, že se vyřeší samy – jak reaguje žák: z počátku mu to vyhovuje a je rád, výsledkem jsou však slabé vědomosti, což později žáci odsuzují
3) demokratický styl: zájem o žáka – individuální přístup, odhalování možností, důvěra v žáka, čestnost, ochotu pracovat žáků
– jak reaguje žák: neskrývá své chyby, ptá se učitele a spolupracuje s ním a důvěřuje mu, pomáhá spolužákům, chce být lepší a také naplnit učitelovo očekávání, oceňuje odbornost i osobnost učitele, učitel je velkým vzorem pro sebevýchovu, v kolektivu třídy jsou dobré vztahy
UČEBNÍ STYLY ŽÁKŮ
„Výzkumy bylo zjištěno a potvrzeno, že děti a vůbec všichni lidé se neučí stejným způsobem. Každý jednotlivec si volí takové způsoby učení, které jsou pro něj nejúčelnější a nejspolehlivější.“ (Kolář Z., Vališová A. 2009)
Definice pojmu – (styl + učení = styly učení)
a) učení: proces, v jehož průběhu si člověk mění například svůj soubor poznatků
b) styl: z historie z Řecka stylos = rydlo
• v běžném životě styl (životní styl, malíř má zajímavý styl práce, tohle je stylová postel)
c) učební styl: Postup při učení, který jedinec preferuje, proměňují se během života
Klasifikace stylů učení
1. vizuální typ: = jedinec s dominantním zrakovým kanálem
– opírá se o fotografickou paměť
– při učení potřebuje informace zrakově vnímat (obrázky, psaný text, nákresy)
– upřednostňuje tiché čtení něž poslouchání výkladu
– barevně si podtrhává a doplňuje různými obrázky a bublinkami
– pomáhá mu, když učitel používá různé pomůcky a obrázky
2. auditivní typ: = jedinec s dominantní sluchovou percepcí
– opírá se o sluchové představy a sluchovou paměť
– nejúčinnější učení je pro něj poslouchání
– verbální instrukce pochopí snadněji a rychleji než když jsou napsané
– pomáhá mu, když slyší, jak odpovídají jeho spolužáci
– pomáhá mu, když se učí nahlas, při přepisování si nahlas i diktuje
– hluk či jiné zvukové podněty ho při učení rozptylují
3. kinestetický typ: = jedinec s dominantním pohybovým percepčním kanálem
– opírá se o pohybové představy a paměť
– tyto typy potřebují spojovat učení s pohybovou aktivitou
– nejefektivnější je pro ně zážitkové učení, které je doprovázeno vlastní praktickou zkušeností, manipulací a experimentováním
– při učení se procházejí po místnosti, střídají místa, polohy při učení, výrazně gestikulují, poklepávají si předměty, rozkládají pomůcky kolem sebe.
– při učení si často vypisují poznámky, které ale následně nepoužijí
– krasopisně si často přepisují poznámky z přednášek a doplňují je obrázky a diagramy
– mívají dobrou prostorovou a pohybovou paměť a také představivost
DOMINANCE MOZKOVÝCH HEMISFÉR
Během uční jsou obě hemisféry aktivní, ale jejich podíl na výsledné úspěšnosti je odlišný. U většiny lidí je jedna hemisféra dominantní.
• dominantní pravá= opírají se spíše o představy a fantazii, vše zpracovávají celostně. Př: rádi používají mapy, ilustrace, snáze se učí pomocí kartiček, mají rádi aktivní hodiny, hry, videa
• dominantní levá = logické, analytické a systematické myšlení
Př: potřebují jasná a logická dělení a pravidla nemívají problémy v gramatice
Hodnocení a známkování
HISTORICKÝ VÝVOJ:
Zejména ve středověku a z jezuitských škol jsou známy ve školách tzv. lokace (zvláštní místa, určená žákům podle jejich učebních výsledků, která sloužila ke klasifikaci a selekci žáků). Běžné bývaly i tělesné tresty, například holí nebo metlou. Další z forem byly signy (různá znamení, která žáci nosili, špatní žáci oslí uši, dobří žáci odznaky za snaživost). Ve školách existovaly také tzv. Knihy cti a Černé knihy.
Hodnocení:
Hodnocení provádí každý člověk téměř permanentně, a to někdy až příliš často, aniž by si to uvědomoval – permanentně vynáší hodnotící soudy: je to pěkné, to se mi líbí.
– „školní hodnocení“ = „Všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují výuku nebo o ní vypovídají.“ Slavík (1999)
– hodnocení je nadřazený pojem, který zahrnuje známkován (klasifikaci)
Typy hodnocení:
– slovní hodnocení
– klasifikace (známkování)
– systémy dvou nebo tří známek: jedna známka hodnotí výkon žáka a druhá jeho úsilí, třetí známka vyjádří individuální pokrok žáka
– procentový systém známkování:
– verbální doprovod známkování: je-li známka opatřena písemným komentářem, zvyšuje výkon žáka, motivaci: Jsi vítěz, bravo, super!
Známkování
– (známkování) – hodnocení výkonu či chování prostřednictvím dohodnutých symbolů. Klasifikace se u nás řídí normami, pro ZŠ a SŠ školský zákon č. 561/2004 Sb.
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Funkce známkování – často se překrývají
- administrativní: známky ukazují, že žák uspěl/neuspěl, může postoupit do vyššího ročníku
- informační: známky jsou informace pro učitele, žáky, rodiče o úspěchu/neúspěchu ve škole
- motivační: aktivizují žáka X snižují motivaci, úsilí a zájem žáka o školní poznání
- sebehodnocení: vyvolávají přesnější představu žáka o sobě samém
- výchovná: ovlivňují osobnost žáka, vztahy ke spolužákům a učiteli
- diagnostická: rozdělují žáky na průměrné, podprůměrné a nadprůměrné
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.