Četba dětí středního a staršího školního věku, informatická výchova ve školách
Věkové zvláštnosti dětí: kolem 11 a 12 roku se projevuje výběrovost četby (projev aktuálního čtenářského zájmu) — výběr knihy, která přináší uspokojení Střední školní věk: 10 – 14 let přichází značný zájem o četbu (předvším dobrodružná literatura, cestopisy, báje, pověsti, příroda, literatura se sportovní tématikou, …) četba obohacuje dítě o vědomosti, slovní zásobu, vyjadřovací schopnosti, logičtější uvažování — umělecko-naučná lit., vědecko-populární lit. začínají […]
Věkové zvláštnosti dětí:
- kolem 11 a 12 roku se projevuje výběrovost četby (projev aktuálního čtenářského zájmu) — výběr knihy, která přináší uspokojení
Střední školní věk:
- 10 – 14 let
- přichází značný zájem o četbu (předvším dobrodružná literatura, cestopisy, báje, pověsti, příroda, literatura se sportovní tématikou, …)
- četba obohacuje dítě o vědomosti, slovní zásobu, vyjadřovací schopnosti, logičtější uvažování — umělecko-naučná lit., vědecko-populární lit.
- začínají se projevovat rozdíly mezi četbou chlapců a dívek
Starší školní věk:
- 14 – 16 let
- zahrnuje období puberty
- velké změny v obalsti psychiky
- děti jsou schopny abstrakního myšlení – zájem o samostatnou myšlenkovou stránku – v četbě hledají odpovědi na sokromý život – neradi o sobě mluví
Období dozrávání:
- 16 – 18 – 20
- rysy při výběru knih dominují po celý život
- rozumové schopnosti dosahují téměř stupně dospělého
- má menší zkušenosti, proto někdy jeho úsudky bývají ukvapené a nepromyšlené
- projevuje se snaha o upřímnost a nekompromisní snaha hledat pravdu
- nárůst rozumových schopností
- bývá období intenzivních čtenářských zájmů a je obdobím největší čtenářské výkonnosti
- čtenářské zájmy se začínají přibližovat zájmům dospělého čtenáře – literatura většinou řeší zájmy jedince
Vliv rodiny a školy na rozvoj čtenářských zájmů:
- ovlivňuje výběr četby (učivo a soukromý život)
- většinou dívky čtou romány a knihy, které podněcují fantazii
- chlapci čtou většinou dobrodružnou literaturu, knihy o sportu a technice
Četba chlapců a dívek:
- čtou chlapci a také dívky
Pověsti:
- lidová pověst určená k poučení
- snaha o věrohodnost
- některé druhy pověstí (legendární) blízko k pohádce = prolínání pohádkových a pověsťových motivů
Václav Beneš Třebízský
- jeden z prvních zpracovatelů pověstí
- dílo: Národní pohádky a pověsti
1. dílo uspořádal a připravil k vydání Karel Václav Rais
Karel Václav Rais
- zájem o pověsti heraldické, ale také místní a národní
- snaha vypěstovat v dětech lásku k rodné zemi (učitel)
- dílo: Pohádky ze starých hradů
Alois Jirásek
- pověsti mají celonárodní význam, v různých etapách vývoje pozvedávaly národní sebevědomí
- čerpal z Kosmovy, Dalimilovy kroniky, Kroniky české Václava Hájka z Libočan
- dílo: Staré pověsti české
V okupaci pověsti posilují sebevědomí národa.
Ivan Olbracht – dílo: Ze starých letopisů – čerpá z Kristiánovy legendy
Vladislav Vančura
- dílo: Obrazy z dějin národa českého
- po únoru 1948 ideologizované glorifikující pověsti preferující socialismus
- zkreslování folklorní podoby
M.V. Kratochvil – dílo: Pověsti z Čech
František Langer – dílo: Pražské legendy
Eduard Petiška
- dílo: Staré řecké báje a pověsti
- v 60. letech pověst zatlačena do pozadí (zájem o autorskou pohádku)
- téměř se nevydávají regionální pověsti
- pověsti se posuzují podle míry respektování folklorních záznamů, než autorského vyjádření = výše hodnoceny práce Františka Lazeckého než Heleny Lisické (zlepšila se v knize Zrcadlo starých časů)
Poslední roky:
- autoři se důsledně snaží zachovat původní podobu pověsťových látek
Leontýna Mašínová – dílo: Z dávných dob
Eduard Petiška – dílo: Čtení o zámcích a městech
Oldřich Syrovátka
- dílo: Poslední permoník
Oldřich Syrovátka a Marta Šrámková – dílo: Devětkrát les třikrát ves Šest černých kohoutů
František Lazecký
- dílo: Dukátová stařenka
Hrdinský epos, mýty, legendy, hrdinské zpěvy:
- zájem o epos v 18. st. v klasicismu (19. st. uložení klasicistních norem = neuznávání pohádek= zájem o antické báje a pověsti)
- Ilias, Odyssea přechází do četby dětí (Nathaniel Harthone – první převyprávěl eposy, blíží se pohádce– Kniha kouzel, Pověsti ze začarovaného lesa)
- Píseň o Rolandovi – upravil Julius Zeyer pod názvem Karolinské eposy
- Artuš a rytíři kulatého stolu – Christian de Troyes
- Tristan a Isolda – Gotfried ze Štrasburku
- Píseň o Nibelunzích (obsahuje vpád hunů)
- Píseň o Cidovi – Václav Cibula
- ruské byliny – kyjevský a novgorodský cyklus – F. L. Čelakovský
- Jihoslovanské zpěvy (=skutky králů ze 12. st. + bitva na Orově poli) – převyprávěl Vladimír Hulpach pod názvem Kralevic Marko
- epos Kalevala – sestavil v 19. st. Elias Lüvort z ústní lidové slovesnosti, upravena pro děti 1962 Vladislavem Stavovským – O třech bratřích, Kalevaly, O kouzelném mlýnku Sampo
- estonské, kyrgyzské eposy, keltské mýty – překlad Emanuel Frynta, Václav Kaňa, Helena Kaděková – Soumrak bohů
- řecko – římské antické mýty:
o Eduard Petiška Staré řecké báje a pověsti o Rudolf Merlík – Starověké báje a pověsti o Hana Doskočilová – Diogenes v sudu a dalších 20 známých příběhů doby dávné a nejdávnější
Biblické texty:
Stefan Anders
- německý humanista
- zpracoval Velký příběh Bible
- převyprávěl stručný příběh stvoření jak ho podává Genesis kapitoly 1–25 před
stvořením člověka + ho rozvedl a dal do souladu s učením o geologickém a živočišném vývoji
- příběhy rozvinul, zdramatizoval, hlas boží hlasem svědomí nebo rodičů
- v Novém zákoně důraz na Ježíšovy skutky a podobenství
Jaroslav Durych
- 1939 převyprávěl do č. literatury Nový zákon (vyšel pod názvem Z růže kvítek vykvet nám)
- poetický jazyk, poznamenáno antisemitismem
- důsledně se drží předmluvy
- vychází se Svatovítské bible
- veškeré převyprávění si nechal schválit duchovními
Ivan Olbracht
- adaptoval Biblické příběhy a Čtení z biblí kralické
- důsledně dodržoval jazyk
Eduard Petiška
- dílo: Příběhy Starého Izraele (=příběhy ze SZ)
Josef Volák
- dílo: Vyšla hvězda pod Betlémem (=příběhy z NZ)
Eduard Petiška
- dílo: Staré báje Egypta a Mezopotámie
- součástí i úvod do málo známe a srozumitelné mytologie
Vojtěch Zamarovský
- popularizoval dějiny Egypta a Mezopotámie
- převyprávěl Epos o Gilgamešovi pro děti
Keltské mýty
- zaznamenány podvrhem z 18. st. Jamese Matheusona
Severské mýty
- dochovaly se dvě verze eddy – keltské mýty z vyprávění a irského kodexu z 11. st.
- králi Artušovi – převyp. Vladimír Hulpach
- Meč a píseň – Václav Cibula, Emanuel Flinta
- Ossianův návrat – V. Cibula, E. Flinta
- Soumrak bohů – Helena Kadečková
Mýty Inků a Aztéků
James Frazer
- dílo: Zlatá ratolest – mýty a obrazy přírodního myšlení přírodních národů
Pavlína Brzáková
- dílo: Mýty sibiřských kmenů – přeložila a převyprávěla, dnes velký zájem
Jáchym Topol
- dílo: Trnová dívka – mýty severoamerických indiánů
C.S. Lewis – Letopisy Narnie J.R.R. Tolkien – Hobit, PP, Silmarillion
četba dívek:
- díla s dívčí hrdinkou
Marie Majerová – dílo: Robinsonka
Po Únoru 1948 byl zastáván názor, že v jednotné škole není nutná zvláštní četba pro dívky. Četbu pro ně prosadila: Helena Šmahelová
- dílo: Mládí na křídlech – odehrává se ve sportovním prostředí; mluví se o dětech z rozvedených rodin — jiné téma než všichni
- Velké trápení – o dětech v dětském domově Magda
Alena Santarová – Káťa, Katrin, Katynka
Iva Hercíková – dílo: Pět holek na krku
Trest
Druhá láska = volná triologie
Jak namalovat ptáčka – o dívce, která dělá přijímačky na SŠ
Stanislav Rudolf – dílo: Metráček
Kopretiny pro zámeckou paní
Milionová holka
Blíženci
Lenka Lanczová
- četba chlapců:
- dobrodružné romány, o přírodě, o technice (populárně-naučná), rozvoj fantazie, příběhy s detektivní zápletkou
Enid Blytonová – dílo: Správná pětka (cyklus příběhů dětí, které o prázdninách zažívají dobrodružství, detektivní zápletka) Záhada tajemného… (cyklus příběhů dětí, které o prázdninách zažívají dobrodružství, detektivní zápletka)
Eduard Štorch – dílo: Lovci mamutů
Osada havranů
Bronzový poklad
Jaroslav Foglar
Daniel Defoe – Robinson Crusoe
J.K. Rowlingová – dílo: Harry Potter a …
Čtyři a půl kamaráda
Děti z Bullerbynu
Vyprávění:
- především pro děti středního školního věku
- poutavou formou odělujeme poznatky o věcech prostorově a časově vzdálených
- můžeme vkládat přímou řeč; dialogy; vlastní vzpomínky a zážitky
- předem si připravíme, ale nečteme
- seznamujeme s dějepisnými událostmi, literaturou, s informacemi o dalekých krajích a zeměpisnou, cestopisnou lit, vyprávěním o zvířatech, pověstech, historií
- můžeme doplnit ukázkou
Výklad:
- obsahuje více popisných praktických prvků
- spíše pro starší školní věk
- od posluchačů vyžeduje soustředění a pozornost
- musí být systematický, předpokládá znalosti posluchačů, učí je logicky myslet
- obtížnější pojmy píšeme na tabuli
- využíváme AV techniku
- musíme jasně formulovat
- provádíme v rámci knihovnicko-bibliografické přípravy
Informatická výchova na školách:
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
- je součástí mimoškolního vzdělávání
- programy probíhají ve veřejných knihovnách, školních knihovnách
- předpokladem pro IV je dobře vybudovaná školní knihovna (samostatná místnost, v přirozeném centru potkávání dětí)
- měl by zde pracovat knihovník z povolání
- školní knihovna by měla obsahovat 70% naučné lit. a 30% beletrie = doplňková četba a měla by být ve více exemplářích
- povinnosti knihovníka – vést přírůstkový a úbytkový seznam, základní jmenný katalog, systematicky doplňovat, chánit fond, informace pro učitele o novinkách z příslušného oboru, seznamovat žáky s novinkami, učit je využívat knihy jako informačního pramene, pořádat besedy a lekce IV
- vyřazujeme knihy obsahově zastaralé, neodpovídají profilu zaměření školní knihovny
- připravovat vhodnou lit. k výuce
- v některých předmětech lze provádět výuku přímo v knihovně (dějepis, zeměpis, přírodopis)
- knihovník by měl vést děti k týmové spolupráci
- úkolem knihovníka je budovat vztak dětí k četbě a vyhovávat je četbou (pdomíněno čenářským návykem — způsob, jakým čtenář zachází s knihou,jak ji získává a čte)
Informatická výchova ve veřejných knihovnách:
- důležitá je spolupráce se školou (smlouva) — škola zajistí účast a knihovna náplň jednotlivých lekcí
- provádíme vždy v knihovně
- můžeme začít před nástupem do ZŠ
- lekce by měly vzájemně navazovat
- knihovny mají vypracovaná témata a osnovy knihovnických lekcí
- Co je knihovna?
- pro 1. třídu – seznamujeme děti s rozdílem mezi knihovnou a knihkupectvím, s domácí knihovnou, vysvětlujeme systém půjčování, jak se v knihovně orientovat, jaký je rozdíl mezi knihou a časopisem, co je hygiena četby ? připravíme si potřebné pomůcky (ukázky nových a zničených knih, můžou si sami zkusit půjčování a vracení) – ukážeme, jak knihy ukládat a jak je vyhledávat – měly by dostat upomínkové předměty (barevné záložky do knih, …) lekce by měla být rozčleněna do dvou částí, protože děti tak dlouhou neudrží pozornost — přestávka, osvěžení činnosti
- Vznik knihy
- pro 2. třídu – začneme opakováním 1. lekce – děti seznamujeme s pojmy (spisovatel, ilustrátor, …) – lze doplnit soutěžemi (přiřazování děl k autorům) – seznámení s encyklopediemi, naučnými slovníky – musí být určené pro děti
- Abecední vyhledávání
- pro třetí ročník
- práce s časopisy, jednoduchými kartotékami, abecední vyhledávání – koncem 3. třídy děti seznamujeme s katalogem (záznamem knihy) – můžeme doplnit ilustrovanými vysvětlivkami
- Písmo, knihtisk
- pro děti páteho ročníku
- vývoj písma a základy knihtisku
- můžou si zkusit napsat část vlastní knihy, krátkou povídku, zkusit si vyrobit papír
- Základy bibliografických záznamů v knize
- pořizování výpisků
- Systematické třídění dokumentů
- základy MDT a pravidel podle kterých je knihovna řazena (hlavně v dospělém a naučném oddělení)
- Ostatní informační instituce
- pro 8. a 9. ročník
- rozdíl mezi knihovnou, galerií, muzeem, archivem
- vyhledávání literatury na určité téma
- co jsou to faktrografické informace
- práce s internetem
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.