Četba dětí předškolního věku. Práce s nimi v knihovnách

zahrnuje období od prenatálního vývoje přes nemluvně, batole až po předškolní věk (těhotenství – 6 let) prenatální vývoj a nemluvně ( – 9 měsíců – 1 rok) psychologie se snaží utvářet již v ranném věku = i v těhotenství způsobem života matky a její psychickou pohodou ONTOGENEZE – průběh individuálního vývoje psychiky běžné urychlení vývoje v jednotlivých obdobích o 2 – 3 roky Batole (1 – 3 roky) dítě si osvojuje […]

  • zahrnuje období od prenatálního vývoje přes nemluvně, batole až po předškolní věk (těhotenství – 6 let)
  • prenatální vývoj a nemluvně ( – 9 měsíců – 1 rok)
  • psychologie se snaží utvářet již v ranném věku = i v těhotenství způsobem života matky a její psychickou pohodou
  • ONTOGENEZE – průběh individuálního vývoje psychiky
  • běžné urychlení vývoje v jednotlivých obdobích o 2 – 3 roky
  • Batole (1 – 3 roky)
  • dítě si osvojuje slovní zásobu
  • uvědomění vlastní osoby (JÁ)
  • předkládáme jednoduché knihy (leporela) – zničí
  • Předškolák (3–6 let)
  • rozvoj slovní zásoby
  • poslech říkanek, krátkých pohádek atd. které musí mít nabitý děj
  • cca 4 roky – období vzdoru, proč? problematické období
  • není čtenářem v pravém slova smyslu – naslouchá, prohlíží si obr., pojmenovává předměty a jevy
  • kniha = hračka
  • vztah ke knize se vytváří postupně (ilustrace, později text)
  • dříve dětem předkládána tzv. neintencionální část četby = klasikové, duchovní literatura atd. = literatura určená pro dospělé
  • od 19 st. literatura psaná pro děti – adresátem dětský čtenář = intencionální část četby

Základní žánry literatury pro děti:

  • ukolébavka: jednoduchá píseň, kterou dítě slyší od matky = kontakt matky a dítěte, které slyší a vnímá matčin hlas
  • nepouštíme nahrávky
  • říkadlo: dítě se učí mluvit
  • verše bez logického smyslu s hojným výskytem citoslovcí, novotvarů
  • vznik jako součást ústní lidové slovesnosti (zapisovali K. J. Erben, F. Bartoše)
  • lidová i umělá říkadla mají spoustu podob př :

o ke hře dospělého s batoletem (Vařila myšička kašičku) o doprovodná říkadla k dětským hrám ( Šly boty do roboty) o vsuvka pro choreografii (Zlatá brána) o pokřikovány (posměšky, škádlivky) – bývají vytvořeny na vlastní jména nebo vlastnosti o oblamovačky – slouží ke zlepšení výslovnosti, výřečnosti o hádanky – nejen veršované o rozpočítávala (Plulo mýdlo…)

Pohádka

  • pochází z lidové slovesnosti, není vázána na jazyk (u různých národů)
  • neurčitost „žil byl kdysi dávno jeden…“ „za sedmero horami a sedmero řekami …“
  • původně šířeny ústně, nahrazovaly literaturu
  • sběrateli lidových pohádek – K. J. Erben, B. Němcová, Jr. Bartoš, V. Říha, Oldřich Syrovátka, Jaromír Jech (věrni lidovým motivům)
  • pro děti určeny kratší pohádky př. Humorky – Byl jednou jeden král, nadutý král; a alegorické bajky o zvířátkách – Neposlušná zvířátka
  • dělíme na:

1. zvířecí

  • zvířata nositeli lidských vlastností (liška lstivá, vlk zlý, medvěd silný, …)
  • blízko k eposu, bajce, jednají jako lidé
  • patří sem také:
  • pěstounská pohádka – nositel děje zpravidla dítě – Budulínek, Smolíček, Červená Karkulka – můžou mít kladné i záporné vlastnosti
  • kumulativní pohádka (= řetězová) – k základu se přiřazuje další děj – O veliké řepě, O kohoutkovi a slepičce (my si sice moc nepamatujeme, jak to jde po sobě, ale dětem se to neuvěřitelně líbí)

2. kouzelné

  • složitější obsah
  • fantastično přesahuje možnosti dětí předškolního věku – značná část určena pro děti mladšího školního věku nebo k poslechu předškolákům
  • pohádky ze zlatého fondu d. lit. (Hrubín, Závada, Seifert)
  • často převyprávěné

3. novelistické

  • blízko k povídce
  • patří do dětské četby protože jsou žertovné – výsměch lidské hlouposti a nadutosti
  • př: Pohádky o Kocourkově, pohádky O hloupém Honzovi

4. anekdotické (žertovné) 5. nonsensové

  • nesmyslné
  • Anežka skřítek a slaměný Hubert (Nezval)
  • Alenka v říši divů (L. Carrol)

Umělé pohádky

  • autorské (nevychází z lidové slovesnosti)
  • próza i verš
  • zachovává si smyšlený děj
  • ignoruje situování děje i času
  • nová výběrem postav (nositeli děje předměty, nové postavy …)
  • H. Ch. Andersen, Jan Karafiát, bratři Čapkové, Olga Hajná, Václav Čtvrtek, František Nepil

Typy knih

  • podíl textu a obr., proměny grafické úpravy, formátu, podíl papírových a jiných složek knihy

Obrazový typ

  • knihy tvořené obrázkem
  • určeny k prohlížení
  • podklad k vyprávění
  • ponaučení i zábava (jsou hračkou)
  • plastové (nevhodné) nebo lepenkové
  • na každé straně jednoduchý obrázek, mělo by se o nich s dítětem mluvit, popisovat
  • různě tvarované knihy (auto)
  • patří sem: rozkládací knihy, leporela, volné listy, sady listů, karty, kostky, panoramatické knihy (betlém)

Hravě didaktický typ

  • stimulativní charakter
  • omalovánky, domalovánky, vystřihovánky, skládačky (spíše pro starší děti)

Publikace s didaktickými hrami

  • součástí knihy hra
  • naučná literatura (př. s minilaboratoří)

Obrazová kniha

  • dominuje výtvarná složka – obraz
  • „Bilderbuch“ – odlišení od obrázkové knihy (= bohatě ilustrovaná)
  • tradiční formát i úprava nebo leporela

Ilustrovaná kniha

  • úkolem ilustrace doplňovat text obrázky
  • zpravidla převažuje text
  • pohádky, povídky, básně

Sdružené tituly

  • spolu s textem v knize např. notové přílohy, metodické pokyny, plakáty, kazety, diapozitivy apod.

Neilustrovaný typ

  • pomalu mizí
  • knihy, které dospělí předčítají dětem
  • výrobně levné
  • rozvíjí fantazii

Hodnocení a ocenění Dli

Cena Hanse Christiana Andersena

  • mezinárodně udělovaná společností IBBY (Mezinárodní organizace dětské literatury)
  • k příležitosti narození H.CH. A.
  • autorům textu (Astrid Lindgrenová, Bohumil Říha)
  • ilustrátorům (Jiří Trnka, Květa Pacovská)
  • v rámci ceny H. CH. A. zápis na čestnou listinu – další původci knihy – překladatelé (Zdeňka Toutková, Valentin Kata)
  • 2. duben den mezinárodní dětské knihy – odvíjí se týden dětské knihy, noc s Andersenem…

Zlatý fond pro děti a mládež

  • zařazují se autoři již nežijící
  • vyhodnocení 1 ročně většinou na podzim
  • Jan Werich, Jan Skácel, Josef Kožíšek

Zlatá stuha

  • současným autorům za jejich tvorbu
  • uděluje Sukova knihovna (část NK Komenského)
  • nejlepší knihu si volí v samostatných kategoriích děti, učitelé a knihovníci
  • učitelé a knihovníci se cca shodnou, děti moc ne

Magnezia litera

  • každoročně

Ilustrace: BIB – Bienále ilustrací Bratislava

  • co dva roky
  • nejlepší kniha po výtvarné stránce

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.