Četba dětí mladšího školního věku, podíl knihoven na rozvoji čtenářství
Mladší školní věk (6– 1O let): teprve se zvládnutím techniky čtení se objevuje skutečný čtenářský zájem nástup do školy – hra ustupuje do pozadí hlavní roli získává povinnost = objevuje se objektivní čtení (říkanky, pohádky, příběhy ze školního prostředí) dobrodružné příběhy, humorné příběhy, zájem o učivo (pravěk, zvířata) delší doba soustředění více se soustředí na techniku […]
Mladší školní věk (6– 1O let):
- teprve se zvládnutím techniky čtení se objevuje skutečný čtenářský zájem
- nástup do školy – hra ustupuje do pozadí
- hlavní roli získává povinnost = objevuje se objektivní čtení (říkanky, pohádky, příběhy ze školního prostředí)
- dobrodružné příběhy, humorné příběhy, zájem o učivo (pravěk, zvířata)
- delší doba soustředění
- více se soustředí na techniku čtení – dítě by mělo číst zároveň dvě knihy – jednu aby mohlo číst samo, druhou předčítají rodiče = neznechutí se mu čtení nucením do něj
- musí mít vhodnou knihu – velká písmena, obrázky, velké mezery
- nedostatek čtení může způsobit dyslexii
Problematika čtenářství:
- knihovna má budovat vztah dětí k četbě a vychovávat je četbou
- výchova k četbě podmíněna čtenářským návykem – způsob jakým čtenář zachází s knihou, jak ji získává, jak ji čte, …
- schopnost četby – dána rychlostí čtení (zvyšuje se, pokud si čtenář uvědomuje čtený text)
- rozdíly v rychlosti mezi jednotlivými čtenáři i mezi druhy literatury a psychické zátěži čtenáře
Rychlost čtení:
- lehké 250 slov / min.
- zábavná četba, jednoduché noviny, firemní literatura bez odborných návodů
- normální 180 slov/min.
- dlouhé novinové články, obchodní korespondence, informace a sdělení, populárně – naučná lit. a beletrie
- pečlivé čtení 140 slov / min.
- odborné články, nové poznatky, pojednání o neznámých oblastech
- obtížné 80 slov/ min.
- data, vzorce, čísla, technické texty, náročné odborné publikace
- mimořádné čtení
- nelze určit počet slov za minutu (může klesnout na slovo/minuta)
- nevyznám se v textu, musím to studovat (cizojazyčné texty, technické a matematické zprávy)
Pro kvalitní čtení nezbytný plynulý pohyb oka po řádku, zpětné pohyby zpomalují, stejně tak i hlasité čtení (neumím číst bez přeříkávání). Čtenářský návyk závislý na pevné vůli – schopnost zvládnout obtížné čtení.
Individuální formy práce s dětmi:
- pozornost na 1. návštěvu knihovny (=musí si vytvořit kladný vztah ke čtení)
- významná role knihovníka – měl by mít pedagogické předpoklady a znalost psychologie
- rozhovor se čtenářem – podrobný, zjišťuju znalosti četby (neptat se „Umíš číst?“ ale raději co četl, zeptat se na písmenka atd.)
- trvale odmítavému dítěti se nevnucujeme
- usměrňujeme i rodiče, kteří chtějí dítěti něco vnutit
- dítě provedeme knihovnou, ukážeme mu knihy, které jsou pro něj vhodné
- důležité informace o povinnostech čtenářů (dostane formou záložky nebo letáku zásady půjčování)
Pohádka:
- lidová, kouzelná
- provází lidi celým životem
- není vázána na jedno místo – v různých obměnách u různých národů
- základ viděn v indoevropské mytologii – význam přikládán duchu národa
- mytologií ovlivněni bratři Grimmové,
- u nás K.J. Erbena (jeho pohádky vyšly až o 35 let později zásluhou Tilleho), Jakub Mallého, Božena Němcová (řídí se citem, do pohádek vkládá vlastní představy o životě, sbírala slovenské pohádky prostřednictvím Pavola Dobšinského), Beneš Method Kulda (valašské pohádky z rožnovska, původně byl kněz – upravoval nemravné názvy i obsah)
- folklorní zájem se projevuje u Václava Tilleho (zabýval se teorií pohádky, sám je psal a vydával, pseudonym Říha)
Josef Štefan Kubín
- dílo: Hostem u pohádky – pohádky z podkrkonoší
Boje o pohádku:
- 1913 – první čísla Úhoru (diskuze o vhodnosti četby pohádek; zapojena široká veřejnost – redaktoři, učitelé, spisovatelé)
- Václav Tille – zdůraznil význam pohádky pro rozvoj dětské fantazie
- 1929 – 2. vlna výhrad vůči pohádce (LN článek Pryč s pohádkou!) – Marie Majerová – soubor pohádek Čarovný svět, Zlatý pramen
- Jaroslav Frey (knihovník) -po r. 1948 se od pohádky odvrací; píše pohádky typu Jak si povídají stroje atd.
Ondřej Sekora
- od r. 1929 pohádka v rozhlase
- dílo: Co broučci dobře zdolají?
Návrat k lidové pohádce (v okupaci) – zdroj sebevědomí a víry. 1941 – 1942 připraven k vydání sborník Čeští spisovatelé českým dětem (přispěli Jiří Horák, Karel Dvořáček, Zdeněk Vavřík)
Jiří Horák
- dílo: Český Honza (1940)
České pohádky (1944)
Vojtěch Martínek
- čerpá z evropského pohádkového fondu
- dílo: Svět kouzel a divů
Duhový pták Knížka o dracích, čarodějnicích a princeznách
- souborně vyšlo jako Čarovné kvítí (1944)
- po válce 3. spor o pohádku
- J. Frey vyčítal, že hrdiny pohádek jsou feudální bytosti (snaha zavděčit se komunistům, často schematičnost)
Regionální sběratelé a editoři
Jindřich Šimon Baar
- chodský region
- soubory: Naše pohádky
Chodské pohádky – jadrný humor, blízko lidové povídce
- zachycují chytrost venkovských lidí, mravní pochybení v jejich jednání
- přístup k lidové látce umělecký, přesto je tvorba zajímavým dokumentem chodské lidové slovesnosti
Oldřich Sirovátka
- podobný Baarovi
- profesor srovnávací folkloristiky v Brně
- zabýval se lidovou poezií, zejména baladou
- dílo: České lidové balady (s Martou Šrámkovou)
Čarovné ovoce (s Evou Kiliánovou) – zahrnuty moravské pohádky Pohádky z Valašska (patří sem pohádka Jak čerti ukradli lidem smrt) Čarovná stolička (s Martou Šrámkovou), z Hané Plný pytel pohádek – české a moravské pověsti
František Lazecký
- Slezsko
- psal nářečím – krátké samohlásky, zdrobněliny, lidové výrazy apod. typické pro region
- dílo: Kaliny a maliny – později přepracoval jako Kvítko ze skleněné hory
Černá princezna a ptáček Konypáček (jeho nejznámější pohádkový soubor), Sedm Janků a drak Sedmihlav – oba soubory obsahují varianty známých pohádek, obohacené o reálie slez. prostředí a prvky nářečí z okolí Opavy, Těšína, Jablůnkova a Třince
Autorská pohádka
- umělý příběh s pohádkovými rysy, nejčastěji s kouzelnými prvky určený především dětem
- v česku vznikala v 70. letech 19. st.
- zakladatelé:
Eliška Krásnohorská
- zpracovávala folklorní motivy a upravovala je
- dílo: Slníčkovy sestry (vytvářela vlastní pohádky ve smyslu folklorních)
Láska otcovská Měch a samovar Dvojí přátelství – ze zvířecí říše
Jan Karafiát
- dílo: Broučci – od r. 1876 na stránkách časopisu Čas
- přináší hodnoty a ideály křesťanského života (vše dobré je přijímáno s radostí a vděčností, tragické s pokorou)
- jako první je černobíle ilustroval Vojtěch Preisig
- ve 20. letech Josef Wenig
- dnes známe ilustrace Květy Fialové
- ve 20. a 30. letech mnoho typů autorských pohádek
- vznik pohádek se sociálními motivy, zvířecí pohádky a delší pohádkové příběhy a seriály
- 1918 – Karel Čapek iniciátorem vydání 1. souboru moderních pohádek = Nůše pohádek (přispěli Neuman, Benešová, Deml, John, …) – nová témata rozvíjena v meziválečném období, obnovováno v letech 1912 – 1920
- v 90. letech iniciovala něco podobného Naděžda Sieglová (brněnská kunsthistorička), vrací se k původnímu čapkovskému vydání
- inspirovala Ivana Klímu – oslovil č. disidenty a vydal Uzel pohádek (Uhde, Trefulka, Havel (ten první odmítl, ale pak napsal p. o Pižďuších kterou chápou spíš ti, co tehdy žili – jak se pomlouvalo a špiclovalo…))
Josef Štefan Kubín
- autorská pohádka na hranici folkloru
- dílo: Zlatodol pohádek (4 sv.)
Hostem u pohádky Pohádek jako kvítí
Jiří Mahen
- moderní autorská pohádka
- dílo: Její pohádky – upravil a r. 1922 pod názvem Co mi liška vyprávěla
Dvanáct zbojníčků
Jiří Wolker
- sociální pohádka
- navazuje na proletářskou poezii, dnes spíše historický význam
- dílo: O milionáři, který ukradl slunce
O růži, která rozkvetla v deštích (inspirace O. Wildem) O zarostlém chodníčku (nedokončeno)
Josef Čapek
- dílo: Povídání o pejskovi a kočičce – i ilustroval
Jak kočička a pejsek slavili 28. říjen (leporelo) Povídejme si děti
Karel Čapek
- dílo: Devatero pohádek a ještě jedna od Josefa Čapka jako přívažek (např. Pošťácká pohádka; Vodnická pohádka – příběh, proč není voda němá; …)
Josef Lada
- nový typ pohádky – antipohádka (např. v Pohádky naruby, Nezbedné pohádky)
- princip antip. používá i v seriálové pohádce O chytré kmotře lišce
- inspirace ve vlastním dětství – odraz v Bubácích a hastrmanech (snaha strašidla přiblížit, jsou to rozpustilí venkovští kluci a dobráčtí strejdové), pohádkách o Mikešovi (hrdiny pohádek zvířátka – kocour, prasátko, kozel, sjednocuje je Pepík Ševců – personifikace J. Lady)
- sám ilustroval své p. – typické a výrazné ilustrace; přispíval do č. Kvítko
- vymyslel i Mikeše pro své děti – dvě dcery Alena a Eva a musel jim o něm pořád vyprávět; Eva s matkou zemřely při bombardování Prahy 1945, Alena pak napsala knihu Můj táta Josef Lada a taky kreslila
Ondřej Sekora
- zvířecí pohádky
- bydlel v Králově Poli
- dílo: Ferda Mravenec
Trampoty brouka Pytlíka Ferda cvičí mraveniště Ferdův slabikář – vhodný pro začínající četbu
- nenásilně seznamuje se životem hmyzu
- první u nás vytvořil zvířecí komiks
V meziválečném období tvořili Marie Majeová, Helena Malířová, Vítězslav Nezval, …
Karel Poláček
- dílo: Edudand a Francimor (příběh školních dětí, který se prolíná s pohádkovými motivy; i večerníček)
Vladislav Vančura
- dílo: Kuba a Kuba Kubikula (úsměvné pohádkové povídání o medvědáři, medvědovi a dvou vesnicích; i večerníček)
Jan Drda
- dílo: České pohádky
František Hrubín
- dílo: převyprávěl Pohádky tisíce a jedné noci
Kráska a zvíře Špalíček pohádek (objevují se zde upravené francouzské a německé pohádky; Pohádky tisíce a jedné noci, říkadla, básničky, pohádky, 2×7 pohádek – jedna pohádka ve verších a stejná v próze, …)
Jan Zrzavý
- dílo: Jeníkovy pohádky (čmelák přivádí Jeníka do světa snů, proměňuje jej každou noc ve skřítka a provádí ho Prahou, poučení o správném životě, nadpřirozené bytosti apod.)
Jan Werich
- dílo: Fimfárum (vyšlo r. 1960 cenzurované, 1968 se všemi pohádkami, pak znovu až 1997, řada pohádek navíc vyšla samostatně (př. v souboru Úsměv klauna, Uzel pohádek, …))
- používá folklor s novým vyzněním
- neknižní aktualizovaný jazyk
V 60. letech 20. století vzniká mnoho kvalitních pohádek, prosazují se noví autoři. „Iluzorní folklor“ – řada autorů (Milena Lukešová, Olga Hejná – Žluťásek Apolenka, 33 pohádek, Ludvík Středa, Václav Čtvrtek)
Václav Čtvrtek
- řada pohádek pro televizní večerníčky, které později přepsal jako knihu
- iluzorní folklor, kam vkládá postupy pověstí
- vytýkán jazyk – používá německé výrazy (Rumcajs, ale dětem to nevadilo)
- dílo: Pohádky z pařezové chaloupky (Křemílek a Vochomůrka)
Vodník Česílko Rumcajs
- každé září v Jičíně akce Jičín – město pohádek (ve školách se nesmí zkoušet, probíhají setkání se spisovateli atd.)
František Nepil
- píše v duchu Čtvrtka
- dílo: Makový mužíček a polní žínka Evelínka,
Naschválníčci (ze života děti, skřítci, kteří schovávají věci), Já Baryk aneb Psí kalendář (rozhraní naučné a beletrie – faktografie o psech i pohádka), Štuclinka a Zachumlánek
Ludvík Aškenazy
- pohádkový cestopis Putování za švestkovou vůní aneb Pitrýsek neboli Strastiplné osudy pravého trpaslíka
V 60. letech rozvoj nonsensové (nesmyslné) pohádky.
Aleš Mikulka
- dílo: Dvanáct usmívajících se ježibab,
Pohádka o loupežníkovi, který měl rád svou maminku
- sám ilustroval
Daisy Mrázková
- sama ilustrovala
- dílo: Neplač, muchomůrko,
Haló, Jácíčku, Nádherné úterý čili slečna Brambůrková chodí po světě
Miloš Macourek
- pohádky založené na dětské fantazii, četné paradoxy, ovlivněn filmem
- dílo: Jakub a 200 dědečků
O hodném chlapečkovi, který se stal kredencí Světe, div se! Mach a Šebestová, Arabela
Olga Hejná
- dílo: Žluťásek Apolenka a 33 pohádek
V 70. a 80 letech vývoj 3 proudů vydávaných knih = oficiální, exilový a samizdatový. Autorské pohádky odmítnuty vzhledem k některým autorům (Jan Vladislav – Keltské pohádky; Vladislav Stanovský, Pavel Kohout, Ivan Binar aj.).
Zdeněk Karel Slabý a Dagmar Lhotová
- vyšly v 6 ti jazycích jen česky ne
- dílo: Pohádky na každý den (orig. Märchen für 365 Tage des Jahres)
Ladislav Dvořák: O pejskovi, který se hledá (v zahraničí)
Samizdatový sborník: Čert má kopyto (v Petlici, včetně 5 pohádek od Egona Bondyho – blízko k nonsensové pohádce, stopy gotického románu, strašidelnost, humor, laskavost).
Ota Šafránek
- dílo: Firma Hrášek a bernardýn (krásná čeština, usměvavý příběh o lásce hajného Rufuse ke stárnoucí lesní žínce)
Karel Šiktanc
- do tvorby pro děti vstoupil bás. sb. Pohádky chudé na řádky a Kapela pana Anděla
- dílo: Královské pohádky, O dobré a o zlé moci
- zachovávají charakter folkloru, pohádkový důraz položen na etiku a vztah k blízkým lidem
Patrik Ouředník
- vytváří iluzi folkloru
- dílo: O princi Čekankovi (sbírka, vymyká se těm běžným – projev zadaných úkolů, přeměna skály v zahradu, nalezení živé a mrtvé vody, získání šňůry perel apod.)
František Zborník
- dílo: O lásce k živému stromu (objevuje se motiv přírody)
Poezie pro děti
- od konce 18. st. didaktický charakter
- poezie pro mládež v Puchmajerových almanaších – pododdíl Pro dítky s básní V. Nejedlého Předlička, dále Šťastní žáci, Píseň dítěte veselého, Písnička o dobrém Karlíčku autora Josefa Raufenkrance
Jakub Jan Ryba
- Česká mše vánoční
- zabýval se morální a pratickou výchovou
- Kancionálek
- objevuje se píseň a hra
- pokrokový učitel, snažil se o hygienu ve škole – chodili se koupat atd. snaha o přirozený rozvoj, hravost, … – sousedé ho neměli rádi – přispělo to jeho sebevraždě
Karel Alois Vinařický
- venkovská tématika
- dílo: Kytky – 2 sv.; vybízí k vlastenectví, motiv řemeslných prací, rozpočítadla, veršované bajky, deklamovánky, písničky (např. Tluče bubeníček)
Josef Václav Sládek
- poprvé píše poezii určenou pouze pro děti – snaha vcítit se do psychiky dítěte, píše pod vlivem narození dcery Heleny
- píše o tom, co je dítěti blízké – rodina, zvířata, příroda
- publikuje v Lumíru
- některé verše pro děti i ve sbírkách pro dospělé např. Na prahu ráje, O dětech a s dětmi, něco ve sb. Zlatý máj
- dílo: Skřivánčí písně
Zvony a zvonky
- v poezii střídá veršované pohádky, bajky, legendy, balady
- často inspirován lidovou slovesností – např. i u námětů obsáhlých, obtížnějších jako jsou biblické apod. příklad v Petrklíčích ze Zvonů a zvonky
Josef Kožíšek
- formálně jednoduché, nenáročné básně, epické
- dílo: Na výsluní (soubor)
Polámal se mraveneček (samostatně vydané leporelo)
Karel Václav Rais
- inspirace ve vlastním dětství na venkově
- učitel – vlastenec
- čerpá látku z národní minulosti
- dílo: V září minulosti
Josef Serafínský Procházka
- přebásnil pověsti z Olomoucka a vydal je jako Král Ječmínek
Vítězslav Nezval
- koncem 30. let 20. st. zasahuje do pohádky, důraz na dětskou obrazotvornost, programem vnímání poezie všemi smysly
- ve hře se slovy využívá různé zvuky
- často neologismy – Zulukapříci
- dílo: Anička skřítek a slaměný Hubert (nonsens)
František Hrubín
- narozen v Brně
- dílo: Ladění (oddíl pro děti Do usínání)
- obrací se k poezii pro děti po 2. sv. v., protože nesměl publikovat pro dospělé
- didaktické verše: Měsíce, Říkejte si abecedu, Hrajeme si celý den, Dívej se a povídej, Školákův rok)
- výtvané poděnty: verše k obr. J. Čapka Modré nebe, obr. J. Lady Ladův veselý přírodopis, obr. J. Mánese Mánesův orloj,obr. M. Švabinského Pasáček a sluníčka, …
- básně o současných dětech: Říkejte si se mnou; To je jízda, to je let!; Je nám dobře na světě
- veršované a prozaické pohádky: Kuřátko a obilí, Zimní pohádka o Smolíčkovi, Pohádka o Květince a její zahrádce, Pohádky z tisíce a jedné noci, Špalíček pohádek, Dvakrát sedm pohádek
Jaroslav Seifert
- navazuje na písňovou formu
- NC 1984
- čerpá z dětství
- dílo: Koulelo se, koulelo (koloběh přírody a života, vyšla v zahr.) Maminka (vroucnost k rodičům, hlubší vztah k otci) Chlapec a hvězdy (inspirace J. Ladou) Šel malíř chudě do světa (inspirace Alšem)
60.léta 20. století
Halasovsko-nezvalovská poezie = čerpá z poezie Nezvala a Halase.
Josef Kainar
- civilnost verše, hovorovost
- také dramatik (přepracoval Zlatovláslu)
- sám ilustroval
- dílo: Říkadla Nevídáno, neslýcháno
Josef Hanzlík
- verše rozvíjejí dětskou fantazii
- dílo: Princ a želva Sněhové hvězdičky
Miroslav Florián
- i tvorba pro dospělé
- dílo: Třesky, plesky Jaro, napověz
Jiří Žáček
- dílo: Aprílová škola (situační a jaz. humor, slovní hříčky, nadsázka, snaží se zaujmout apoetického věku – starší děti, co nečtou básně) Ahoj, moře! Dobrý den, Praho Kdo si bude se mnou hrát Pro slepičí kvoč aneb Aprílová škola pro pokročilé novější: Hádanky a luštěniny; Hopsa, hejsa u lesa; Počítání oveček, …
Milena Lukešová
- 80. léta
- tvorba encyklopedií pro děti (Kambáken – s J. Kudláčkem)
- dílo: Bačkůrky z mechu Jak je bosé noze v rose (čestná listina IBBY) pro apoetický věk: Nahej v trní ; Bigbít a aritmetika
Jan Kašpar
- dílo: Tulikráska
Jan Skácel
- dílo: Uspávanky Kam odešly laně? Proč ten ptáček z větve nespadne? (inspirace J. Čapkem; příhody Alenky a Pepíka)
Michal Černík
- dílo: Kdy má pampeliška svátek? (přír. lyrika, chce vzbudit lásku k domovu, písňová forma) Malé a velké nebe Neplašte nám švestky Knížka malých pohádek
Skupina 42
- zcivilnění autorů Ivan Blatný: Jedna, dvě, tři, čtyři, pět; Na kopané Václav Renč: Perníková chaloupka (prohloubení kontrastu dobra a zla, alegorická podoba, vítězství je podmíněno vírou v Boha), Říkejte si pohádky Jan Zahradníček: Ježíškova košilka (legendy o narození Krista a o svaté rodině) Jiří Kolář: V sedmém nebi
Experimentální poezie Josef Hiršal a Bohumila Grögerová: Co se všechno slovy poví
Sborník Ach, ta láska nebeská – vydal ho Heřman a Štroblová – milostná poezie – zhudebněno
Ladislav Dvořák – dílo: Omluvenky pro žáky poškoláky
Jiří Havel – dílo: Člověče, nemrač se!
Ludvík Středa – dílo: Z holubí pošty
Časopisy Sluníčko, Mateřídouška – publikoval v nich Jan Vodňanský: Šlo povidlo na vandr, Hádala se paraplata, … Emanuel Frynta: Písničky bez muziky (zhudeběno)
Zhudebněné verše se zvířetem:
- Jan Vodňanský: Slůně stůně, Když jde malý bobr spát, Kam chodí labutě
- Jaromír Nohavica: 3 čuníci
- Zdeněk Svěrák a Jaroslav Uhlíř: Dělání všechny smutky zahání, Holubí dům, Severní vítr, Není nutno
- Karel Kryl
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Formy práce s dětmi:
- Kolektivní práce: knihovna počítá s tím, že zaujme více lidí — udělá nábor
- některé akce provádí po dohodě se školou (knih. zajistí termín, místo a náplň; škola zajistí účast)
- akce by se měly konat v knihovně
- Exkurze – měl by ji provádět zkušený knihovník, který knihovnu dobře zná; přijde stejná věková kategorie, děti se stejnými zájmy; můžeme provádět po celé knihovně nebo pouze po jednom oddělení (děti provedeme pouze po dětském oddělení a vysvětlíme jim základní pojmy); můžeme je vzít i do prostor veřejnosti nepřístupných; rozdáváme při ní přihlášky do knihovny; děti by si měly něco odnést (barevná záložka do knihy, …) — musí je zaujmout; bývá doplněna o výstavku nových knih, časopisů, …)
- Předčítání – může být samostatné, nebo součástí exkurze, besedy, mluvené bibliografie, výklad; je vhodné ukončit předčítání v napínavém okamžiku; rozlišení přímé řeči od popisu; nesmí být moc dlouhé; můžeme je k tomu nechat potom nakreslit obrázek; je vhodné na dalším předčítání zopakovat předchozí děj; uvedené odkazy na použitou literaturu
- Beseda – beseda o knize – předpokládáme, že posluchači knihu znají; neměl by to být monolog; může být doplněna předčítáním, soutěží, kvízy
- beseda s osobností – předem si připravíme otázky na osobnost – musí být dobře připravena; v bodech musíme mít přichystáno o čem budeme mluvit; neměli bychom nic číst
- Soutěže – mohou být součástí většího celku; podmínky musí být předem dány, aby se na ně účastníci mohli dobře připravit; dlouhodobá X krátkodobá; musíme podrobně seznámit s podmínkami a výhrami; musíme dávát pozor při vyhodnocování, aby nedošlo ke zkreslení výsledků; mívají literárně-vlastivědný charakter
- Literární pásmo – výběr literárních ukázek spojených textem; umělecký přednes, sborová recitace, hudební ukázky
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.