Čeští rodiče podle výzkumu neví, co jejich děti dělají na internetu
Vědci z Masarykovy univerzity zjistili, že za posledních deset let se zdvojnásobil čas, který děti tráví na internetu. Může za to větší dostupnost mobilních telefonů s přístupem na internet. Výzkum MUNI se zaměřil na chování dětí z 19 zemí světa ve věku 9 až 16 let. V každé zemi byl výsledek lehce odlišný.
V České republice děti stráví na internetu denně průměrně necelé tři hodiny. Většina českých rodičů pak neví, co děti během této doby na internetu dělají. Pozitivní zprávou je, že online aktivita negativně ovlivňuje české děti jen 0,5 procentech případů.
„Online aktivity ale jako takové nejsou samy o sobě pozitivní nebo negativní. Tatáž aktivita může mít na různé dítě různé účinky. Důležité je zohledňovat to hlavně ve chvílích, kdy jsou zejména v médiích nadsazovány problémy, které děti v online prostoru zažívají, což v rodičích vyvolává zbytečnou úzkost,“ vysvětlil David Šmahel, hlavní koordinátor výzkumu.
Kromě dopadu internetové aktivity zajímalo vědce také to, kdo užívání internetu moderuje a za kým si děti chodí pro radu, či koho žádají o pomoc. Ve většině zkoumaných zemí děti uváděli rodiče a učitele. V Česku však z odpovědí 56 procent dětí vyplynulo, že se s nimi rodiče o internetu téměř vůbec nebaví. Když proto potřebují radu, obrací se místo toho na kamarády.
„Právě aktivní přístup k výchově, který zahrnuje i diskusi o tom, co potomek online zažívá, je velmi důležitý. Hodně rodičů se spoléhá spíše na restrikce a omezování, což je bez aktivního přístupu a sdílení zkušeností méně efektivní,“ sdělila spoluautorka výzkumu Hana Macháčková.
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Zdroj: https://www.em.muni.cz