České baroko a český klasicismus
BAROKO
- 17. stol.
- chrámová hudba
- hudba na zámcích, kromě Kroměříže se provozovala hudba v Roudnici, Kuks, Českém Krumlově, v Jaroměři nad Rokytnou, Holešově, Lukovicích u Plzně
Kroměříž
- zámek
- kapela měla 38 členů (byla na vysoké úrovni), víc než vídeňská kapela
Adam Václav Michna z Otradovic
- státní česká mariánská muzika (Chtíc aby spal)
- Svatoroční muzika
- 4 hlasá skladba Loutna česká (Nebeští kavalérové)
Pavel Josef Vejvanovský
- Kroměřížský polní trubač (měl tu kapelu)
- narodil se asi na Hukvaldech, většinu života prožil v KM
- ředitelem v kostele sv. Mořice (staral se o
- jeho dílo je dodnes uloženo v KM archívu
- navazoval na Ignáce Fran Bibera
- psal houslové sonáty
Jan Dismas Zelenka
- český autor
- většinu života v Drážďanech
- orientoval se na dechovou hudbu (mše, requiem, oratoria, …)
dílo: Pod olivou míru a palmou statečnosti
- hra, která zazněla při korunovaci Karla IV.
Bohuslav Matěj Černohorský
- působil v Praze
- měl na starost chrám sv. Jakuba
- z jeho tvorby se dochovalo 15 skladeb
- nejslavnější dílo 8 vokálně – instrumentální fuga Lauder Jesus Christus
- kromě toho hudební formy OFFERKORIA
- jeho žáci: Jan Zach (varhaník, skládal chrámové tvorby, nejslavnější dílo Requiem c moll
- mše za zemřelé)
František Tůma (chrámová tvorba, varhanní orchestrální tvorba; působil v
Čechách)
František Václav Míča
- působil v Jaromeři nad Rokytnou
- zpěvák, kapelník, organizátor všech hudebních akcí, které v Jaroměřicích byly
- potom působil ve Vídni
dílo: Malá velikonoční oratoria – Sepolecra
kantáty, opery, sinfonia in re
sinfonia – předehra, re = D
- v 17. a 18. st. vznikla řada kancionálů, které svědčily o vysoké úrovni chrámového zpěvu v té době
· Kancionál Komenského
· Lutherský kancionál Kleychův
· Kancionál Matěje Václava
· Kancionál Josefa Božana „Slavíček rajský“
Slovenská tvorba- nebyl na takové úrovni jako naše, byla méně výrazná, Slováci byli pod vlivem Maďarů
KLASICISMUS
- česká tvorba v období klasicismu měla velkou konkurenci (Haydn, Mozart, Beethoven), přesto tvoří významný prvek v dějinách hudby
- 18. stol. bylo nepřejícné pro české skladatele, proto většina působila v zahraničí (ať už z důvodů náboženských nebo emigračních)
František Xaver Brixi
(1732 – 1771)
- byl vynikající varhaník
- je synem barokního skladatele Šimona Brixi
- dílo: – 440 skladeb z toho 105 mší, mše D dur
- kantáty, oratoria
- skladby pro čembala a varhany
Jan Antonín Koželuh
(1738 – 1814)
- varhaník v chrámě sv. Víta v Praze
- psal chrámové skladby i světské (koncerty pro hoboj a fagot)
- skládal vážnou operu
František Xaver Dušek
(1731 – 1799)
- se svojí ženou Josefínou se starali o Mozarta, který byl v Praze v r. 1787 a 1789
- dílo: – klavírní koncerty
- sonáty
- symfonie
- smyčcové kvartety
- k pražským Mozartovým přátelům patřil filosof František Němeček, který se po smrti staral o Mozartovy 2 syny (společně s Duškovými), napsal první Mozartův životopis
Zvláštností v českém klasicismu byla vánoční tvorba zvaná „pastorely“. Obsahovaly prvky pozdního baroka a klasicismu. Jejími skladateli byly většinou rakouští kantoři, kteří vytvářeli na českém venkově muzikantskou tradici.
Jan Jakub Ryba
- navázal na tuto tradici
- dílo: Hej mistře, vstaň mistře
Centrem kultury se stala Praha. Italská opera se hrála v Thůmovském divadle, od r. 1783 v Nosticově divadle a od r 1798 se přejmenovalo na Stavovské divadlo.
V r. 1811 byla založena Pražská konzervatoř, nejstarší ve střední Evropě.
Václav Jan Tomášek
(1774 – 1850)
- byl pedagog
- učitelem Jana Huga Voříška
- dílo: – symfonie D dur
- klavírní koncert C dur
- Missa Solemnis D dur
vokální tvorba : – sbory = Na slova
- písně = Géta
klavírní tvorba: – eklogy
- rabsodie
- dythyrambi
Jan August Vitásek
(1770 – 1839)
- byl žákem Duška a Kuželuha
- byl kapelníkem u chrámu sv. Víta
- dílo: instrumentální a vokální tvorba