Češi se zhoršili v angličtině. Slováci se naopak zlepšili

18. 11. 2023 | Aktuality

studium anglického jazyka
Česko se letos propadlo v mezinárodním srovnání znalosti angličtiny. Mezi 113 zeměmi světa hodnocenými v rámci English Proficiency Index (EPI) skončilo na 26. místě. Ve srovnání s loňským hodnocením si tak o tři příčky pohoršilo. Zlepšení naopak zaznamenali Slováci, kteří předběhli Čechy a skončili 18.

„Přestože se dlouhodobě diskutuje o nízké úrovni výuky angličtiny na základních školách, tak české děti oproti jiným evropským zemím mnohem méně využívají kvalitní výuku jazyků mimo veřejný sektor. Na středních školách a v dospělosti pak znalost jazyka obtížně dohánějí,“ vysvětluje příčiny propadu Sabina Wyrobová z české pobočky Education First, která EPI zastřešuje. Znalost angličtiny by podle ní zlepšilo častější navštěvování mimoškolních jazykových kurzů.

Další z příčin je pandemie covidu-19. „U jazykové výuky je nezbytné jazyk aktivně používat, snažit se komunikovat, i když s chybami, a tato možnost tady dlouho nebyla. Školy i žáci dohání to, co zameškali, ale neposouvají se ještě dopředu. I to může za naši stagnaci a propad v rámci žebříčku,“ říká. Podle autorů EPI stojí pandemie nejen za propadem jazykových znalostí v Česku. Úroveň se propadla globálně.

Testování se zúčastnilo 2,2 milionu lidí z celého světa ve věku od 18 do 20 let, kteří nemají angličtinu jako mateřský jazyk. Výsledek testů určoval, jakého stupně pětistupňové škály země dosáhly. Česko i Slovensko shodně získaly druhý stupeň, tedy vysokou úroveň. Stejně je na tom z evropských států ještě Estonsko, Gruzie, Srbsko a Švýcarsko.

Z dlouhodobého hlediska umí nejlépe anglicky v Nizozemí. Následují Singapur, Rakousko, Dánsko, Norsko, Švédsko, Belgie, Portugalsko, JAR a Německo. Nejvyšší úrovně dosáhly ještě Chorvatsko a Řecko. Na opačném konci žebříčku stojí Demokratická republika Kongo, Tádžikistán a Jemen.

 

Zdroj: Novinky.cz

Další články k tématu

Studenti Oxfordu můžou používat AI! Má to ale háček

Studenti prestižní britské školy Oxford můžou používat na psaní eseje umělou inteligenci. Háček ale spočívá v tom, že za ní nedostanou známku a nepočítá se ani do jejich celkového hodnocení za semestr. Proč to tedy vůbec dělají? Cílem je, aby se od umělé inteligence něco naučili. Úkol, který se příliš neliší od jakéhokoliv jiného vysokoškolského zadání: […]

číst více

Kam musíte vyrazit, pokud chcete studovat elfy

Přišla vám někdy vaše škola vyloženě divná? Tak to jste nejspíš ještě neslyšeli o škole čar a kouzel v Kalifornii, nebo akademii mořských pan na Filipínách. Pokud vás kouzla ani moře nelákají, můžete začít studovat obor gladiátor nebo Santa Claus. Kde najdete tyhle školy? Čtěte! Školy čar a kouzel (USA) Salem v Americe proslul nechvalně známými čarodějnickými […]

číst více

Čtvrtstoletí s Erasmem. Do zahraničí vyjelo přes 400 tisíc Čechů

Evropský stipendijní program Erasmus funguje v Česku již 25 let. Za tu dobu se do něj zapojilo přibližně 411 tisíc Čechů. Nejčastěji šlo o vysokoškolské studenty a pracovníky. Od roku 2014 je program pod názvem Erasmus+ otevřený i žákům základních a středních škol, učitelům, pracovníkům s mládeží nebo sportovním trenérům. Jen loni do zahraničí s Erasmem vyjelo […]

číst více