ART & DESIGN INSTITUT – aneb jak se UŽIVIT UMĚNÍM

11. 11. 2013 | PR články

Jak konkrétně bude výuka koncipována?

Student si bude moci podle svého zaměření individuálně zkombinovat dva kreativní programy, například malbu, multimédia nebo „umělecké dílo v prostoru“. Cílem je vychovat osobnosti, schopné pracovat v doplňujících se kreativních odvětvích – nejen solitérní umělce s úzkým zaměřením či specializací. Tedy výchova profesionála „blízkého umění“ se schopností s uměním pracovat i manažersky, marketingově a částečně i teoreticky – a najít tak snáze uplatnění na trhu.

Učíte 24 let na AVU, kde jste byl 7 let také prvním porevolučním rektorem, učil jste na mnoha uměleckých školách v zahraničí – USA, Německu či Jižní Koreji. Co Vás vedlo k založení ART & DESIGN INSTITUTu?

Současný stav na trhu vysokých škol nenabízí dostatečné studijní příležitosti pro talentované studenty, kteří nechtějí vstupovat do života jen jako jedinci odkázaní pouze na prodej svých děl, ale kteří mají zájem pracovat v oblasti umění v širším pojetí. Chceme vychovávat především k uměleckému cítění „uměleckému uvažování o životě kolem nás“ a nabízet typ vzdělání, který umožní absolventům uplatnit se jak v oblastech, kde již umění existuje, (např. muzea, galerie, kulturní instituce, reklamní agentury, design studia, apod.) tak i tam, kde dosud takoví kreativní zaměstnanci chybí – a jsou žádáni. Jsme přesvědčeni, že absolventi naší školy naleznou uplatnění na trhu práce, poněvadž jsme první školou, která takto pojatou výuku nabízí.

Vy sám jste jasný důkaz toho, že se uměním lze nejen uživit, ale nalézt i prestižní ocenění v mezinárodních uměleckých kruzích. Přesto – je možné se tedy uměním „uživit“?

Z historické i současné zkušenosti vím, že uživit se prodejem vlastních uměleckých děl se daří buď těm, kteří jsou zcela výjimeční anebo těm, kteří se podbízejí vkusu davu. Je však poměrně hodně lidí, kteří by rádi pracovali v oblasti umění, ale nemají k tomu potřebné znalosti. V galeriích, nakladatelstvích či jiných kulturních institucích je přitom zoufalý nedostatek kreativních lidí schopných nejen přímé práce na uměleckém díle, ale i orientace v historii, v zacházení s uměleckými díly a kteří jsou schopni se vyznat v managementu a organizaci uměleckých akcí. Teoretiků, kunsthistoriků či přímých umělců chrlí naše školy velké množství, ale jen málo z nich je schopno se uplatnit adekvátně svému vzdělání. Proto jsme se rozhodli vybudovat školu, jež bude vychovávat profesionály, kterých je v naší společnosti nedostatek. Cílenou součástí výuky bude propojení s trhem, nejrůznější workshopy, součástí studia bude i prodejní galerie, leasing studentských děl, aukce apod. Proto je také ve výuce kladen důraz na oblast kreativní ekonomiky, marketingu, trendy kreativního průmyslu – stejně jako právo duševního vlastnictví, znalosti galerijnictví, sbírek a podobně – a z nich vyplývajících spojení v rámci – a napříč studiem – s vyústěním do praktického použití: art director, grafik, designer, galerista, reklamní fotograf, televizní kreativec, filmový výtvarník, atp.

http://www.artdesigninstitut.cz/