Alternativní pedagogika
Rozdíl mezi tradiční a alternativní školou? Alternativní školy u nás začaly vznikat kolem roku 1990, kritizovaly stávající systém škol. Chtěla něco nového. Usilovaly hlavně o to, aby dětem nebylo nic nuceno a aby se učily přirozeně. ZMĚNIT!!! (cíle, metody, organizační formy,…) Tradiční škola: – rozvrh hodin pevně stanovený – učitel […]
Rozdíl mezi tradiční a alternativní školou?
Alternativní školy u nás začaly vznikat kolem roku 1990, kritizovaly stávající systém škol. Chtěla něco nového. Usilovaly hlavně o to, aby dětem nebylo nic nuceno a aby se učily přirozeně. ZMĚNIT!!! (cíle, metody, organizační formy,…)
Tradiční škola:
– rozvrh hodin pevně stanovený
– učitel má pravdu a tu dále předává žákům
– žák vypracovává úkoly podle zadání
– známkování (1,2,3,4,5)
– vzdělávání probíhá většinou v prostoru třídy
Alternativní škola:
– rozvrhy jsou stanoveny tak, aby se líbily a vyhovovaly dětem
– učitel kamarád a poradce
– žák se podílí na volbě učiva
– nejsou známky, většinou slovní hodnocení
– vyučuje e velmi často v přírodě
Anna Susová a Ida Jasníková – začali propagovat alternativní školy u nás
Montessori pedagogika
Zakladatelka: Maria Montessori
– promována na lékařku – jako první žena v Itálii
– ředitelkou školy – Casa dei bambini – škola pro chudé děti
– se synem zakládá mezinárodní Montessoriovskou společnost (funguje dodnes)
Hlavní principy: 32
– rozdílný věk dětí ve třídách (mladí se učí od starších)
– svoboda a samostatnost – „pomoz mi, abych to dokázal sám“
– pedocentrismus (učitel je pouze rádce, nic nepřikazuje)
– učitel (dítě by se mělo rozvíjet samo)
– chyba – další možnost naučit se
– odměny a tresty používají jen učitelé, kteří neumí motivovat
– pomůcky ve výšce dětí
– vše se orientuje do tvaru elipsy
– neměli bychom dítě vyrušovat při činnosti
– neodměňovat ani netrestat
– připravené prostředí (všechno umístěno, aby na to děti dosáhly, každý vlastní kobereček)
– didaktické pomůcky (vymýšlela a děti si je samy vyráběly z přírodního materiálu)
– neměla peníze na pomůcky a tak si je s dětmi začala vyrábět
– pomůcky se proslavily po celém světě
– dostala Nobelovu cenu za svou práci
KDE?
– Mateřské školy – 64 – Zlín, Valašské Meziříčí
– Základní školy – většinou sloučené, mateřské + ZŠ – Zlín, Brno, Olomouc
Daltonská škola
Helena Parkhurstová
– je zakladatelka Daltonské školy 1919
– byla velmi dobrá kamarádka s Marii Montessori
– prováděla s ní experimenty ve své jednopokojové škole
– úplně zrušila rozvrh
Hlavní principy
– není to škola, ale jen alternativní bloky
– referáty, projekty, výrobek, obrázek
– žáci plní zadané úkoly individuálního plánu, individuálním tempem
– rozvoj jemné a hrubé motoriky
– zaměřuje se na osobnost a jeho vnitřní rozvoj
– daltonské tabule (žáci značí pomocí magnetu svůj pokrok při práci)
– neexistuje negativní hodnocení
Nevýhody
– nedostatečné opakování látky
– chybí častější přímý kontakt s učitelovým výchovným působením
– žáci se slabou vůlí pracují méně o pomaleji
Waldorfská pedagogika
Rudolf Steiner
– narodil se do velmi chudé rodiny, která žila v oblasti dnešního Chorvatska
– tím jak měl všeobecný rozhled, byl považován za „podivína“
– v Německu, byla firma Waldorf astorie (firma na cigarety) a majitel chtěl školu pro zaměstnance a tím se dostala i do Ameriky
Historie
– první škola tohoto typu byla založena v roce 1919
– v Českých zemích se objevila tohoto typu po roce 1989
V Čechách
– 13ZŠ
– 1 speciální škola
– 3 Waldorfské lycea
– 1 střední škola kombinující lyceum a odborné učiliště
– 20 MŠ
Hlavní principy
– 12 – 13 let povinná školní docházka
– Epochové učení – epocha trvá 120min. (např. 4 týdny se učí jenom matematika)
– učení by mělo probíhat nenásilně (do ničeho nenutit), proto některé děti ve 3. třídě ještě neumí číst – je to pro ně normální
– velký důraz kladen na umění (tanec – sami si šijí kostýmy, hudba – každé ráno se vítají písní na dřevěnou flétnu, používají speciální barvy)
– Antroposofie – někdy označováno jako náboženství, potřeba pochopit psychiku dítěte
– kladen důraz na svobodu (dítě se učí napodobováním)
– neexistují učebnice – přírodní materiály
Zajímavosti
– typická barva pro předškolní věk je růžová (má připomínat dělohu matky)
– pohádka se čte už před obědem – celý týden se čte jedna pohádka dokola
– učitelé potřebují speciální studium
– používá se ve velké míře přírodní materiál
– každý týden/den se dělá stejně (každý čtvrtek se uklízí)
– velké využití různých látek
– po procházce se děti natírají přírodním olejíčkem
Lesní pedagogika
– s dětmi venku za každého počasí bez zdí a plotu
– pojem Lesní MŠ se objevil v roce 1954 v Dánsku
– Lesní MŠ muže fungovat samostatně, nebo ve spolupráci s klasickou MŠ
– nízké náklady na realizaci
– zásadou v lesní MŠ je menší počet dětí na pedagoga než je tomu v klasických MŠ
– v tuto chvíli registruje Asociace Lesních MŠ 115 členských organizací
Charakteristické rysy
– celoroční pobyt venku
– neexistuje špatné počasí, pouze špatné oblečení
– zásadní je dobrá komunikace s rodiči
– základem je vzájemná důvěra
– realizace se uskutečňuje zpravidla v lese
Freinetovská škola
Célestin Freinet
– zakladatel Freinetovské školy
– hlavní idea zní – Z života – pro život – prací
– nutnost vybavit školní třídu různými pracovními koutky
– měl obrovské charisma
– zajímal se o třídy, kde se vyskytoval nějaký problém
– pocházel s velmi chudé rodiny
– jeho osobní zkušenost se školou, kterou označil za kasárny
– zavedl do školy tiskárny a freinetovské tabule – nástěnky pro rodiče
Hlavní principy
– člověk by měl pracovat, aby naplnil své potřeby
– neexistují domácí úkoly – donucovací prostředek
– klade velký důraz na stmelení kolektivu
– pracovní kouty – místo s knížkami, každý kout je zaměřený na jinou činnost
– psaní textu – tím se snaží vyjádřit svůj názor a nenechá se ovlivnit nikým jiným
– ČR – freinetovská koncepce není celá přijatá
– nástěnka – pro zveřejňování kritik, pochval, přání a pracovních výsledku
Začít spolu – Step by Step
Garden – Teorie mnohočetné inteligence
Hlavní principy
– centra aktivit (pokusy, objevy, ateliér, kuchyň, knihy, hudba)
– děti věkově smíšené
– učitelka jen provozovatel a rádce
– čas svačinky si děti volí samy
– oregonská metoda – způsob hodnocení dětí v MŠ (speciální diagnostický arch)
Kurikulum podpory zdraví – Zdravá škola
Hlavní principy
– zdraví – neznamená jen nepřítomnost nemoci, je to celková pohoda a harmonie organismu
– cílem – aby se dítě naučilo, jak se má správně starat a chránit své zdraví
– velký důraz kladen na spolupráci !!!
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.