Robert Bosch: hledáme techniky do výroby, vývoje i kvality

11. 9. 2015 | PR články

„Zákazníky máme v Evropě, USA i Asii, znalost alespoň jednoho jazyka je tedy nezbytná,“ říká Josef Konopa, skupinový vedoucí v oddělení kvality ve firmě Robert Bosch. Sám tu pracuje od roku 2001. „Co mě tu baví? Třeba to, že jsem se mohl přesouvat v rámci závodu po různých odděleních. Tady nemusí platit, že nastoupíte na jednu pozici a zůstanete na ní 10 let,“ říká v rozhovoru.

K čemu slouží výrobek DNOX, který v Českých Budějovicích vyvíjíte a vyrábíte?

DNOX je systém, který slouží k redukci splodin z dieselových motorů. Původně se používal jen v nákladních vozech, ale před šesti lety jsme jej začali vyrábět i pro osobní auta. Nyní už jsou na trhu dvě generace výrobku. Představte si ho jako plastovou nádrž s hadicí a vstřikovací jednotkou, která vstřikuje směs do výfukových plynů. Chemickou reakcí pak dochází k rozkladu splodin na prostý dusík a vodní páry. O DNOX je na trhu velký zájem, mezi naše zákazníky patří třeba WV, Daimler Chrysler nebo BMW. Orientujeme se také na asijský a japonský trh.

Do jakých oddělení teď hledáte nové kolegy?

Do vývoje, výroby i do zajištění kvality. Zejména v prvních dvou odděleních uvítáme také čerstvé absolventy technických univerzit s angličtinou na komunikativní úrovni.

Vedete oddělení jakosti. Na co přesně vaši lidé dohlížejí?

Kdo se pohybuje v automotive, bude znát pojem Before Start of Production (Před startem výroby). Naše oddělení spolupracuje také na této fázi projektu. Podílíme se například na definování zkoušek pro sériové výrobky a jsme také v kontaktu se zákazníky, se kterými vyjednáváme podmínky sériového uvolnění dílů. Zákazník nám řekne, jaká má technická očekávání a jaké specifikace musejí být při výrobě dodrženy. Naše oddělení se stará také o garanční servis a veškeré reklamace spojené s DNOXem.

Jezdíte za zákazníky i do zahraničí?

Často jezdíme k zákazníkům a zákazníci často jezdí k nám. Proto je nezbytná jazyková vybavenost. Angličtina na úrovni B2 až C1 je prostě nutností. Další jazyk, němčina nebo francouzština, je výhodou. Se zákazníky si často i telefonujeme, proto kdo chce tuto práci dělat, musí počítat s určitou časovou flexibilitou. Zákazníkovi v USA se kvůli časovému posunu dovoláte třeba až v pět odpoledne, pro kontakt s Japonskem je zase potřeba si trochu přivstat. Na druhou stranu ale ve firmě platí, že všechny přesčasy budete mít proplacené, nebo si je můžete vybrat ve formě náhradního volna.

Kolik lidí pracuje na vašem oddělení?

Je nás celkem 37 a jsme rozdělení do čtyř týmů. V první řadě jsou tu dva týmy zákaznických manažerů, kdy každý z nich se stará o dva nebo tři zákazníky. Tým analýz jsou vysoce specializovaní technici, kteří provádějí elektronická měření a analýzy a kteří řeší reklamace. Spolupracují s univerzitami a laboratořemi v ČR i Německu. V neposlední řadě v oddělení kvality působí tým auditorů produktů, kteří pracují v blízkosti výrobních linek a provádějí denní audity.

Nyní hledáte hlavně analytiky a zákaznické manažery. Co musí umět?

U obou pozic je důležitá znalost cizích jazyků. U zákaznických manažerů se nepředpokládá až tak detailní technická znalost produktů, ale měli by se vyznat v technické dokumentaci a umět pochopit hlavní vlastnosti produktu. Bakalářský titul z některé technické univerzity obvykle postačí. Pak jsou věci, které se nedají až tak naučit, ale musejí být v člověku – pečlivost, samostatnost a aktivní přístup. Oblast automotive je náročná a turbulentní, neustále jste pod tlakem zákazníků i interních oddělení a musíte se s tím dokázat vypořádat.

A specialisté analýz? To už musejí být velmi zkušení technici, svým způsobem „vědci“, kteří dokáží pochopit, co se detailně skrývá za každou křivkou a charakteristikou.

Vy ve firmě pracujete od roku 2001, kdy jste sem nastoupil jako čerstvý absolvent. Co vás na práci baví a motivuje?

Jsem z Českých Budějovic, což hrálo svou roli. Líbily se mi také mzdové podmínky, které mi tehdy jako absolventovi nabídli. Dalším důležitým faktorem byla možnost přestupovat do různých útvarů. Během těch 14 let jsem rotoval mezi kvalitou, výrobou, oddělením technických funkcí a zpátky do kvality. Práce pro mě tedy nebyla stereotypní a nudná. V neposlední řadě byla příjemná podpora v rámci firemního hypotéčního programu, kdy vybraní zaměstnanci dostávají příspěvek na hypotéku.

Jaké další benefity firma nabízí novým kolegům?

V první řadě nadstandardní finanční ohodnocení. Navíc např. příspěvek na bydlení pro nové zaměstnance 5000 korun měsíčně, pravidelné vysoké prémie, 13. a 14. plat. Mimo finančních benefitů nabízíme slaďování pracovního a soukromého života ve formě home office, firemní mateřskou a dále řadu mimopracovních aktivit a sportovních akcí podporovaných firmou.

Josef Konopa vede skupinu v oddělení kvality. „Kromě specialistů hledáme i zákaznické manažery.”