Aplikace, která zlepší duševní pohodu teenagerů. Na vývoji se podílí MUNI

6. 12. 2023 | Studentský život

aplikace_MUNI
Za zkratkou ASP se skrývá mezinárodní projekt Augmented Social Play, tedy vylepšená sociální hra. Projekt koordiuje tým z Filozofické fakulty a Fakulty informatiky Masarykovy univerzity v Brně. Jeho cílem je do čtyř let za rozpočet sedm milionů eur vytvořit aplikaci, která vylepší duševní pohodu dospívajících.

„Vylepšená sociální hra“ má podobu imerzivního divadla, které vtáhne celou třídu včetně vyučujících do děje. Žánrově se podobá LARPům, což jsou příběhové hry, v nichž každý hráč zastává určitou roli.

„Roli vypravěče plní aplikace, která třídu provede příběhem, který se točí okolo duševního zdraví. Děti získávají indicie a skládají dohromady nápovědy, díky nimž společně rozkrývají záhadu. Klíčové je, že aplikace děti povede k tomu, aby spolupracovaly v reálném světě. Musí se bavit a pomáhat si, což je příležitost navázat spojení se spolužáky. Imerzivní povaha hry se zároveň postará o to, aby se to dělo přirozeně a aby si k sobě našly cestu i děti, které se spolu běžně nebaví,“ vysvětlila koordinátorka projektu Alžběta Šašinková.

Projekt je aktuálně ve fázi testování. Tým se chce primárně zaměřit na školy navštěvované dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí, ale nebrání se účasti škol nejrůznějších typů. Jedinou podmínkou je, aby aplikaci testovali dospívající od 11 do 13 let. V současnosti probíhá výběr škol, které se do testování zapojí. Testování proběhne v Česku, Portugalsku a Velké Británii.

Současně probíhají i práce na designu aplikace, testují se uživatelská rozhraní a přívětivost, aby šlo aplikaci ve školách v budoucnu snadno používat. V dalších fázích projektu pak vývojářský tým plánuje workshopy, kde společně s učiteli a studenty budou řešit, jak aplikaci dál vylepšit.

Projekt poběží do srpna 2027. „Za tu dobu musíme věnovat hodně energie i navazování vztahů se školami a lobbování na různých úrovních, aby se nám povedlo na konci projektu aplikaci skutečně doručit do co největšího počtu škol ve všech třech zemích,“ říká Šašinková.

Na ASP spolupracují týmy ze šesti evropských zemí a její příprava trvala osmnáct měsíců. Tým z Masarykovy univerzity se ujal úlohy administrativního koordinátora.

Zdroj: Zprávy z MUNI

Další články k tématu

Proč hrajeme počítačové hry? Odpověď hledají výzkumníci v Brně

Proč hrajeme počítačové hry? Odpověď hledají výzkumníci v Brně

Hrajete ve volném čase video hry? Je to jenom forma zábavy a oddechu, nebo nám hraní dává něco víc? Odpověď hledá Institut pro psychologický výzkum na Masarykově univerzitě v Brně v rámci výzkumného projektu Czech Gamers (Čeští hráči). Pokud jste starší 18 let, můžete se do výzkumu zapojit i vy. „Kupodivu stále neexistuje téměř žádný výzkum na …

Děti a technologie: Školy na to jdou pomalu, rodiče bývají pokrytci

Děti a technologie: Školy na to jdou pomalu, rodiče bývají pokrytci

Bez technologií by to v dnešní době nešlo a třeba studenti by se bez nich dnes jednoduše neobešli. Tým složený z Jiřího Zouňka, Kláry Záleské a Libora Juhaňáka, vědců z Masarykovy univerzity, se proto zaměřil na to, jakým způsobem náctiletí technologie využívají. Závěry výzkumu vědci publikovali v knize Život a vzdělávání digitálních náctiletých. Výzkumný tým mapoval využívání technologií …

Ženy jsou na technických oborech stále v menšině

Ženy jsou na technických oborech stále v menšině

Mezi studenty technických oborů je pouze 28 procent žen. Ještě o deset procent méně jich studuje informační a komunikační studia (ICT). Počty studentek na těchto oborech sice v posledních letech rostly, stále ale zůstávají doménou mužů. Vyplývá to z dat Českého statistického úřadu. Od roku 2001 narostl počet studentek studujících ICT z pěti procent na 18 procent. Mírný …